Verbouwing station Utrecht duurt langer en wordt duurder

Het duurt langer en het wordt waarschijnlijk tientallen miljoen euro duurder dan gepland: de verbouwing van het station Utrecht Centraal. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. ProRail noemt de berichtgeving ‘onjuist’.

Foto ANP / Sander Koning

De verbouwing van het station Utrecht Centraal loopt een jaar vertraging op. Het project dreigt daardoor tientallen miljoenen euro’s duurder uit te vallen dan geraamd, heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu laten weten aan persbureau ANP.

Het Financieele Dagblad berichtte vanochtend op basis van interne documenten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over een dreigend tekort van 100 miljoen euro. Het ministerie zou uitleg willen van ProRail, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het project. De spoorinfrastructuurbeheerder noemde de berichtgeving ‘onjuist’:

“Het nieuwe station is conform planning en budget in 2016 klaar. Het FD doelt mogelijk op een ander project rond Utrecht Centraal, namelijk de spoorvernieuwing, ook wel DSSU genaamd: Doorstroom Station Utrecht Centraal.”

De renovatie van het station bij het grootste spoorknooppunt van Nederland was begroot op 270 miljoen. Volgens een betrokkene was de verbouwing ProRail boven het hoofd gegroeid. De bouwplannen zouden meerdere keren zijn aangepast.

Strengere veiligheidseisen

DSSU loopt wel een lichte vertraging op, volgens ProRail “door de aanscherping van veiligheidseisen als gevolg van het ongeluk Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht door de Raad van State”. Dat was overigens al langer bekend: staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) meldde dit al in oktober 2014 aan de Tweede Kamer.

DoorStroomStation Utrecht (DSSU) is een ingewikkelde operatie waarbij ProRail zijn netwerk van sporen, seinen en wissels op de schop neemt. Daardoor moeten uiteindelijk meer treinen door Utrecht CS kunnen rijden. Ook moeten de treinen sneller het station kunnen passeren, om zo het aantal storingen terug te dringen.

25 bouwfasen

DSSU wordt bemoeilijkt door het feit dat op de route veel treinverkeer rijdt. Dagelijks maken 300.000 reizigers gebruik van de betreffende spoorwegen. Daardoor wordt zo veel mogelijk in het weekend gewerkt, om problemen voor reizigers tot een minimum te beperken. Een andere complicerende factor is dat het bouwproces is opgeknipt in 25 fasen.

Een woordvoerder bevestigt in de krant dat de verbouwing vertraagd is en niet begin maar eind 2016 zal zijn afgerond. Het ministerie hoopt de extra kosten terug te brengen tot 30 miljoen euro.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat ProRail en het ministerie te maken krijgen met overschrijdingen bij het vernieuwen van spoorwegen en stations. De vernieuwing tussen Lelystad en de Randstad (OV SAAL) kostte uiteindelijk 260 miljoen euro meer dan was voorzien. Voor het project ZwolleSpoort was dat 200 miljoen euro.