Maleisisch team naar Réunion voor brokstukken- ‘koffer gevonden’

Een Maleisisch team is onderweg naar Réunion om te onderzoeken of de wrakstukken daar afkomstig zijn van de verdwenen Boeing 777 van vlucht MH370. Malaysia Airlines vindt speculatie voorbarig.

Een politieagent en een Franse gendarme staan bij een brokstuk. Foto AFP / Yannick Piton

Een Maleisisch team gaat aangespoelde vliegtuigonderdelen op het Franse eiland Réunion onderzoeken. De onderzoekers willen vaststellen of de wrakstukken afkomstig zijn van de Boeing 777 van Malaysia Airlines-vlucht 370, die vorig jaar van de radar verdween en sindsdien spoorloos is. Ondertussen zijn vanochtend op ongeveer dezelfde plek restanten gevonden van een koffer, meldt nieuwssite L’info à La Réunion.

De onderdelen van zo’n twee meter lang werden teruggevonden door medewerkers van de dienst die de kust bij Saint-André op Réunion - een eiland ten oosten van Madagaskar - schoonmaken, meldt persbureau AFP. Volgens een getuige zat de vondst vol schelpdieren en leek die al enige tijd in het water te liggen.

Update 13.31: resten naar Frankrijk

De brokstukken worden overgebracht naar Toulouse in Frankrijk, zo heeft de Maleisische premier Najib Razak gezegd, schrijft persbureau AP.

Update 14.27: ‘Als van Boeing 777, dan van MH370’

Als de vliegtuigonderdelen van een Boeing 777 zijn, dan zijn deze volgens luchtvaartdeskundige Benno Baksteen zeker van de MH370. “Behalve de MH370 zijn slechts twee andere Boeing 777’s verongelukt: in 2008 bij de nadering in Londen Heathrow (geen slachtoffers) en in 2013 bij de landing in San Francisco (3 doden). Daarnaast is er één neergeschoten, MH17, en is er een geparkeerde verloren gegaan, in Kairo in 2011.”

Vermoedelijk neergestort

De tak van Franse gendarmerie die zich bezighoudt met luchtvaart is al bezig met het onderzoek en houdt alle opties open. Eerst moet worden vastgesteld van welk type toestel het brokstuk afkomstig is. De Australische autoriteiten, die de internationale zoektocht naar MH370 coördineren, hebben contact opgenomen met vliegtuigfabrikanten om te achterhalen waar de onderdelen bij horen.

Het toestel verdween op 8 maart 2014 van de radar tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing. Waarschijnlijk stortte het toestel met 239 mensen aan boord neer op een afgelegen locatie in de Indische Oceaan, op zo’n 1800 kilometer van de zuidwestkust van Australië.

Zeker is: brokstuk is van vliegtuig

Luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines heeft elke speculatie over de oorsprong van de nu gevonden vliegtuigonderdelen afgedaan als voorbarig, maar benoemde het onderdeel wel: het zou gaan om een ‘flaperon’, een stuurvlak van een vliegtuig dat kan dienen als flap en als rolroer. Een Franse vliegtuigspecialist zei op Twitter al dat hij vond dat het brokstuk op foto’s grote gelijkenissen had met de flaperon van een Boeing 777.

Twitter avatar PeurAvion Xavier Tytelman Similitudes incroyables entre le flaperon d’un #B777 et le débris retrouvé ce matin à #LaReunion#MH370 ? http://t.co/GDkzRLwi2h

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft zei gisteren tegen NRC dat hij er zeker van is dat op de foto’s - waarop geen belettering te zien meer is - een onderdeel is van een vliegtuigvleugel. Om welk type het gaat kon hij op basis van de foto’s niet zeggen.

“Dat kun je pas zien als je de vleugel uit elkaar haalt. Alle onderdelen zijn genummerd, waardoor we zelfs kunnen achterhalen welke monteur het onderdeel wanneer geplaatst heeft. Ook zijn er meerdere vliegtuigen neergestort rond die plek. Het is dus nog niet met zekerheid te zeggen.”

Een ander twistpunt is of de afstand van het oorspronkelijke zoekgebied, ten westen van Australië, niet te ver af ligt van de plek waar het onderdeel is aangetroffen. Het zoekgebied werd een aantal keer uitgebreid en beslaat nu een gebied van 120.000 vierkante kilometer. Martin Dolan van het Australische Transport Safety Bureau dat de zoektocht naar MH370 leidt, zegt volgens AP dat de modellen van de driftstroom niet uitsluiten dat onderdelen van de Boeing 777 richting Réunion zouden zijn gedreven.