Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Werkgevers vinden nieuwe maatregel tegen ontslagvergoeding

Je baas heeft vanaf deze maand een manier om onder de ontslagvergoeding voor zieke werknemers uit te komen. Sinds 1 juli moet die worden betaald. Ook aan medewerkers die door ziekte twee jaar lang niet op het werk zijn geweest.

Als die werknemers na twee jaar ziekte ontslagen mogen worden, horen ze een transitievergoeding te krijgen. Vanaf deze maand kunnen ze onbetaald in dienst blijven, zodat ze die werknemers geen duizenden euro’s aan transitievergoeding hoeven te betalen. De Volkskrant noemt dit ‘sluimerend dienstverband’.

Pascal Besselink, arbeidsrechtjurist bij DAS licht de nieuwe maatregel toe:

“Werkgevers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat ze zieke medewerkers na twee jaar een ontslagvergoeding moeten meegeven. Deze werkgevers hebben al twee jaar loon doorbetaald zonder dat daar iets tegenover stond.”

Het UWV is sceptisch. Volgens een woordvoerder zitten er risico’s aan voor een bedrijf. “Zo’n werknemer kan zich later alsnog melden om te komen werken.” Als het bedrijf gaat reorganiseren, kan het betekenen dat de zieke afwezige collega zijn baan behoudt terwijl een jongere collega die al die tijd werkte moet worden ontslagen.

Belgische en Nederlandse bedrijven mikken op de plastic auto

Het Belgische Solvay richt zich op de kunststof auto. Een markt waarin volgens het FD ook meerdere Nederlandse chemiebedrijven opereren.

Het bedrijf maakte de overname (van 5 miljard euro) van Amerikaanse branchegenoot Cytek bekend. De Belgische producent haalt daarmee techniek in huis om hoogwaardige materialen te maken voor moderne lijnvliegtuigen en sportauto’s. Ook wordt geinvesteerd in een alternatief voor staal. Solvay verwacht dat deze markt groeit van een omzet van 300 miljoen euro naar 2 miljard euro in 2020.

Zo is Solvay ineens concurrent van Nederlandse bedrijven als Ten Cate en DSM. Beide bedrijven ontwikkelen hoogwaardig plastic voor de autoindustrie die moeten helpen om gewicht te besparen. DSM levert nu bijvoorbeeld kunststof voor de motor van Mercedes.

KPN: “Wij hebben geen overnamepartner nodig”

KPN heeft volgens topman Eelco Blok geen overnamepartner nodig om te overleven in de Europese telecomsector, meldt De Telegraaf.

“Over de consolidatieslag kan ik helder zijn: wij focussen op ons eigen bedrijf en zijn in staat om zelfstandig de positieve lijn vervolg te geven.”

De cijfers van woensdag vielen mee. De omzet daalde in het eerste halfjaar met 3,7 procent naar 3,5 miljard euro, maar de operationele winst steeg 1,9 procent naar 1,2 miljard euro.

Kostenbesparingen en de aanhoudende stroom nieuwe klanten maken KPN sterk. Alleen al in de afgelopen drie maanden steeg het aantal abonnees met 165.000. Ook is het vertrouwen van beleggers en analisten gestegen. De beurskeurs was in juni 2013 1,49 euro en staat nu op 3,55 euro.