Coca-Cola is dus helemaal niet één bedrijf

foto Bloomberg

Dit blikje Coca-Cola is niet gemaakt door één bedrijf, maar door twee. En ze heten allebei Coca-Cola.

Foto iStock

Foto iStock

The Coca-Cola Company, dat is het bedrijf dat je waarschijnlijk kent. Van de zwierige witte letters, van het rood, van de bekende slogans.

En dan is er nog Coca-Cola Enterprises, dat vandaag met kwartaalcijfers komt. Het is het bedrijf dat achter de schermen van de populaire frisdrank werkt. Enterprises stelt de Cola, Fanta of Sprite samen, stopt het in blikjes of flesjes, en verspreidt het vervolgens naar groothandels of winkels. Het bedrijf is niet de enige die dat voor The Coca Cola Company doet.

Enterprises, dat in New York en Parijs aan de beurs genoteerd staat, is vooral actief in West-Europa: Nederland, België, Luxemburg, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Noorwegen. Dan is er nog Coca-Cola Femsa, genoteerd aan de beurs in Mexico en New York, dat zich op de Latijns-Amerikaanse markt richt. In de Verenigde Staten is onder meer Coca-Cola Refreshments actief. En in Oceanië komt de frisdrank bij Coca-Cola Amatil vandaan.

Sinds enkele jaren is Femsa qua omzet groter dan zijn Europese branchegenoot:

Hoe dat precies werkt? De bottlers, zoals ze in het Engels genoemd worden, kopen bij The Coca-Cola Company (TCCC) siroop in. Vervolgens voegen de producenten in hun fabrieken nog suiker en water toe om er frisdrank van te maken. Uit het jaarverslag van Coca-Cola Enterprises:

“We purchase concentrate, syrup, mineral water, and juice from TCCC to produce, package, distribute, and sell TCCC’s products under product licensing agreements.”

Enterprises (ruim 11.000 werknemers, in Nederland 775) doet dat in Nederland vanuit een fabriek in Dongen. De meeste suiker die in de fabriek bij de frisdrank wordt gedaan, is afkomstig van Nederlandse suikerbieten, zegt een woordvoerder van Coca-Cola Nederland, en ook het water komt uit Nederlandse bronnen. Zo is de cola die je in Nederland drinkt dus ook een beetje Nederlands. Vorig jaar verkocht Coca-Cola Enterprises zo’n 559 miljoen liter aan dranken op de Nederlandse markt.

Al is het niet zo dat Enterprises alleen maar dranken maakt en verkoopt die onder het merk Coca-Cola vallen. Zo maakt het bedrijf bijvoorbeeld ook Fernandez en Schweppes en distribueert het Capri-Sun.

Sneller inspelen op trends

Hoe lang deze constructie blijft bestaan, is nog de vraag. In 2010 kocht Coca-Cola (TCCC) van Coca-Cola Enterprises rechten voor de Noord-Amerikaanse markt terug; dat heet nu Coca-Cola Refreshments. Iets dat concurrent Pepsi kort daarvoor ook al deed: het kocht twee productielocaties terug.

Want uitbesteden is misschien handig. Maar het maakt het systeem ook logger. Door het productieproces in eigen hand te nemen - het distributieproces wil Coca-Cola dan wel weer uitbesteden - hoopt het bedrijf meer controle op de thuismarkt te houden. En zo sneller te kunnen reageren op trends. Kokoswater, bijvoorbeeld. Of melk.