Nee, zo gaat het dus níet als je moeder van jonge kinderen bent

Ymre Stiekema voor Vogue.

Een fotoshoot voor Vogue met een kinderwagen. Kan niet zoveel bij misgaan, zou je zeggen. Wel dus. De Nederlandse buggyfabrikant Bugaboo heeft zich de woede en spot van moeders wereldwijd op de hals gehaald.

Bugaboo, dat in de VS inmiddels twee keer zoveel omzet binnenhaalt als hier, plaatste deze week een foto op Instagram en Facebook van het Nederlandse model Ymre Stiekema (23), gemaakt voor een modeshoot van Vogue. Stiekema rent, slechts in een trendy sportbeha en een piepklein broekje, achter een hippe ‘Bugaboo Runner’. In het bijschrift zegt het bedrijf: „Wauw, ziet model en moeder van de twee jaar oude Lymée Ymre Stiekema er niet geweldig uit?”

Dat kan zo zijn, maar niet iedereen is daar enthousiast over. Het geeft een onrealistisch beeld van het moederschap, zeiden veel mensen die erop reageerden. „Als ik er zo bij liep”, schrijft iemand op Facebook onder de foto, „dan zou het zijn omdat ik vergeten was kleren aan te trekken omdat we te laat op school dreigden te komen, mijn vijfjarige van zijn step gevallen was, mijn tweejarige het vertikte zijn schoenen aan te trekken en dan zou ik geen tijd hebben gehad om mijn bikinilijn bij te werken.”

„Dit is best onrealistisch” zegt iemand anders. „Ze heeft tijd gehad om haar haar te borstelen en ze zit niet onder het melkbraaksel.”

Dat zijn de mensen die er een grapje van maken. Anderen zijn ronduit boos, zoals de twitteraar die Bugaboo sarcastisch bedankt voor „moeders eraan herinneren dat ze spectaculair hebben gefaald als ze er niet [zo] uitzien. Klootzakken.” Een ander: „Zeker een man die deze campagne heeft bedacht.”

Stiekema zegt in een interview op de website van Bugaboo dat ze een „fanatieke” hardloopster is. Rennen terwijl ze een kinderwagen van 710 euro voortduwt is evenwel in het echte leven geen staande praktijk voor haar en Lymée.