Bij Mijksenaar weten ze wat je nodig hebt als je vaak verdwaalt

Foto NRC Q

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De weg vinden bij Mijksenaar ’wayfinding experts’
Wie: Communicatie adviseur Jasper van den Broek, senior projectleider Fenne Roefs en art director Rijk Boerma

Wie ooit verdwaald is, mag de schuld aan Mijksenaar geven. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de bewegwijzering van plekken in Nederland waar mensen snel de weg willen vinden en absoluut níet willen verdwalen. Dankzij hen weet je waar je de bussen vindt bij Utrecht Centraal, hun borden leiden je naar de juiste gate op Schiphol en je loopt direct door naar het reptielenhuis in Artis met een door Mijksenaar ontworpen plattegrond.

Een continue flow

Het bedrijf werd in 1986 opgericht door Paul Mijksenaar. Hij raakte als klein jongetje verdwaald in een bos in Frankrijk, vertelt communicatie adviseur Jasper van den Broek. “Met die traumatische ervaring is het allemaal begonnen. Niemand zou ooit moeten verdwalen, dat is zijn constante drive.” Maar Rijk Boerma, art director, verdwaalt alsnog de hele tijd. “Draai mij drie keer rond en ik weet al niet meer waar ik ben. Maar dat is juist wel handig, zo begrijp ik beter wat de mensen nodig hebben.”

En dat blijkt een continue ‘flow’ te zijn. Dus geen opstoppingen, geen getreuzel bij ingewikkelde kruispunten, geen dwalingen door afgelegen dependances van het gebouw. Want dat maakt negatieve emoties los bij mensen. “Het begint bij lichte irritatie en kan eindigen in totale paniek”, vertelt senior projectleider Fenne Roefs. Ze hoorde ooit een bewaker van een museum vertellen dat hij een  huilende vrouw in de kelder van het gebouw aantrof die al een hele tijd op zoek was naar de uitgang. “Zulke dingen proberen wij dus te voorkomen.”

Jasper van den Broek, Rijk Boerma en Fenne Roefs weten in elk geval altijd de weg naar de lunchtafel te vinden.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Felgekleurde borden

Volgens Van den Broek is er veel onderzoek gedaan naar wayfinding. Zo is er bijvoorbeeld een kleurentabel met contrastwaarden. “Zwarte letters op een gele achtergrond werkt heel goed. Rood op groen is een ramp.” Maar ook: borden met woorden in alleen maar kapitalen worden slecht gelezen en het is beter om het eerste woord op een bord met een hoofdletter te beginnen.

De enigen die een optimale bewegwijzering nog weleens in de weg willen zitten zijn de architecten van het gebouw. “Die zitten niet altijd te wachten op een grote felgekleurde borden aan hun mooie muren”, zegt Boerma. “Maar ja, als je het aan hen overlaat zit je ineens met kleine transparante bordjes met grijze letters of zo. Daar heb je dus niks aan,” zucht Van den Broek.

Toch zijn er genoeg mensen die hun borden wél mooi vinden. Af en toe wordt er zelfs eentje gestolen. Boerma glimlacht: “Een groter compliment kun je ons niet geven.”