Spyker is officieel schuldenvrij - fabrikant werkte tekort van 45 miljoen weg

Spyker-topman Victor Muller tijdens de onthulling van de nieuwe Spyker B6 Venator in 2013. Foto ANP / Michael Fiala

Sportautofabrikant Spyker, die eind vorig jaar nog tijdelijk failliet werd verklaard, heeft al zijn schulden afgehandeld. Het bedrijf van topman Victor Muller heeft een akkoord bereikt met de schuldeisers, waardoor de schuld van 45 miljoen nu is weggewerkt. Dat meldt curator Henk Pasman van advocatenkantoor Wijn & Stael vandaag.

De bouwer van luxe sportauto’s bereikte eerder al een schuldenakkoord met nagenoeg alle schuldeisers. Alleen de Letse bank LKD Lizings, die nog 2 miljoen euro tegoed had, kon zich daarin niet vinden en stapte naar de rechter. Het gerechtshof in Leeuwarden wees dat bezwaar vorige week af.

Termijn voor bezwaar verlopen

Door de uitspraak van het gerechtshof moeten alle schuldeisers instemmen met het voorgelegde schuldenakkoord, of ze het er mee eens zijn of niet. De Letse bank had officieel nog bezwaar kunnen aantekenen tegen die uitspraak. De termijn daarvoor verliep echter vandaag, waardoor Spyker nu met een schone lei verder kan.

Voor Spyker betekent het wegwerken van de schuldenlast het einde van een turbulente periode. Het bedrijf uit Zeewolde vroeg eind vorig uitstel van betaling aan in afwachting van een lening van 75 miljoen euro. Toen dat geld niet kwam kon Spyker de rekeningen niet betalen en werd de autobouwer failliet verklaard.

Teruggekeerd uit de dood

Amper een maand na die uitspraak werd het faillissement van Spyker echter weer teruggetrokken door het gerechtshof in Leeuwarden. Het hof deed dat op verzoek van topman Muller, die inmiddels verschillende partijen had gevonden die wilden helpen bij het betalen van de schulden en de lopende verplichtingen.

Sinds die uitspraak verkeerde Spyker weer in uitstel van betaling en werd er gewerkt aan een oplossing voor de schuldenlast. Die was volgens topman Muller vooral het gevolg van “gedurfde avonturen die hun sporen hebben achtergelaten”. Hij doelde daarmee op een mislukt avontuur in de Formule 1 en de rampzalig verlopen overname van het Zweedse Saab.