Louis Vuitton heeft nergens last van in roerig China

Foto ANP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wat nou vrije val? Volgens Quartz heeft Louis Vuitton, oftewel het moederbedrijf LVMH, helemaal geen last van de problemen op de Chinese beurs.

Gisteren maakte LVMH de cijfers bekend van het afgelopen half jaar. De inkomsten stegen - in vergelijking met 2014 - met 19 procent tot 16,7 miljard dollar. De eigen winstgevendheid is volgens het bedrijf nog altijd “uitzonderlijk hoog” door sterke verkoopcijfers in de VS, Europa maar vooral ook in China.

Ondanks de recente problemen op de beurs blijft China een van de belangrijkste afzetmarkten voor luxegoederen. Ook Macau en Hong Kong blijven goede markten, al hebben andere merken als Burberry volgens Quartz wel last van de economische krimp in het gebied. Louis Vuitton merkt daar kennelijk niks van, liet een van de topmannen weten. De verkoop van hun producten aan Chinese consumenten steeg naar eigen zeggen het afgelopen half jaar met 10 procent.

Volgens The Wall Street Journal moet het goede nieuws bij LVMH met een korreltje zout genomen worden. De krant betoogt dat de zwakke euro zorgt dat de cijfers er beter uitzien dan ze daadwerkelijk zijn.

Myer maakt plaats

Australische modemerken moeten even slikken. Myer de grootste warenhuisketen van het land dumpt meer dan honderd van deze partners, meldt The Sydney Morning Herald. Wie dat zijn, is nog niet publiekelijk bekend gemaakt.

Myer doet dat om plaats te maken voor nieuwe frisse merken als onderdeel van een reorganisatie. Het bedrijf kampt met teruglopende verkoop en slechte groeicijfers en wil met deze beslissing met een schone lei beginnen. Met andere woorden, bekende merken zoals Aje, Jack and Jones, Calvin Klein White Label, Daniel Avakian en Oscar de la Renta binnenhalen.

Deze zet van Myer is niet bijster origineel, het merk kopieert concurrent David Jones. Die schrapte eerder dit jaar 180 van de 2400 merken in zijn winkels. Maar Myer gaat verder, het wil ook zijn personeelsbestand flexibeler maken door managers van de 67 locaties meer zeggenschap te geven over wat er in hun winkels afspeelt. Daarnaast wil het bedrijf digitaliseren om de concurrentie met verkoopsites aan te gaan.

Orix breidt vloot uit

Orix koopt zeventien vliegtuigen van een leasebedrijf van General Electric over ter waarde van 90 miljard yen (658 miljoen euro), schrijft Asia Nikkei Review. Deze aankoop moet tegemoet komen aan de stijgende behoefte aan mobiliteit in opkomende landen waar het Japanse conglomeraat werkzaam is. De wereldwijde markt voor leasevliegtuigen groeit naar schatting de komende vijf jaar met zeker 50 procent.

De transactie moet in oktober voltooid zijn; het gros van de voertuigen wordt momenteel nog ingezet in Noord-Amerika en Europa. De vloot van Orix wordt met deze aankoop vergroot naar honderdvijftig vliegtuigen. Het Japanse bedrijf mikt erop om binnen afzienbare tijd tweehonderdvijftig kisten in de lucht te hebben.