Waarom zijn Franse autoreclames zo raar?

foto screenshot YouTube/Peugeot

Een zoetwatervis die de zee in zwemt - zijn dood tegemoet, of een getatoeëerde draak die tot leven komt. Is het je wel eens opgevallen dat de logica in autoreclames, en in die van Franse automerken in het bijzonder, meestal ver te zoeken is?

Vandaag komt PSA, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot met halfjaarcijfers. Wij vroegen Mark Oosterhout, voorzitter van de Vereniging van Communicatie en Adviesbureaus (VEA) en oprichter van reclamebureau N=5, naar de zin en onzin van de Franse spotjes. “Het moet wel begrijpelijk blijven.”

Een woordvoerder van Renault Nederland, over de zoetwatervis die over zonneschermen met de auto mee zwemt:

“De commercials van Renault moeten opvallen en passen bij de uitstraling van de auto. De vis in onze Renault Captur commercial geeft met een knipoog het avontuurlijke karakter van het model aan. Adverteerders zoeken allen op eigen wijze naar “out of the box” commercials, dit is niet alleen voorbehouden aan het Franse automerk Renault.”

Een woordvoerder van Citroën Nederland, over de auto die uit de poster van het bushokje wegrijdt:

Reclames worden tegenwoordig vaak ingezet om op te vallen, een tendens die je niet alleen bij Franse automerken ziet. Citroën zoekt als rode draad in haar reclames steeds naar het onverwachte, waarvan de C1 reclame een voorbeeld is.

Een woordvoerder van Peugeot Nederland, over de gigantische, rode draak die van de arm van de autobestuurder ontsnapt:

Peugeot brengt graag emotie ‎over in haar reclames, bijvoorbeeld een focus op intuïtief rijgedrag in de nieuwe Peugeot 208 commercial. Adverteerders, en niet alleen binnen de Franse automerken, zullen altijd zoeken naar manieren om de boodschap zo goed en origineel mogelijk te verpakken om de aandacht op het merk te vestigen.