Column

Een rijdende nachtmerrie

Analoge technologie is zo beroerd nog niet. Het is in ieder geval goed voor wat Achterhoekse humor. Afgelopen weekend werden bezoekers van festival de Zwarte Cross bij binnenkomst gefotografeerd. Niet met een digitale camera maar met een ouderwets Polaroid-toestel. Zogenaamd. Ze kregen de kant-en-klare print uitgereikt: een zwart papiertje met de aanwijzing ‘even wapperen en de foto verschijnt vanzelf’. Na een kwartier wapperen bleef het beeld gitzwart. Geintje, met de groet’n van de Zwarte Cross.

Ze steken bij de Zwarte Cross graag de draak met moderne middelen. Lekker terug naar de eenvoud. Neem Dating 3.0, ‘offline daten met behulp van oogcontact en stembanden’ – de gewaagde opvolger van apps als Tinder, Grindr en Parship. „Het is zelfs mogelijk om uiteindelijk tot gemeenschap te komen.” 

Ook op de crossbaan domineert het oergevoel. Herrie, rook en modder van auto’s die ontdaan zijn van alles behalve motor en wielen. Heel anders dan de voertuigen die in de echte wereld rondrijden. Die lijken de weg kwijt: vorige week riep autofabrikant Fiat-Chrysler 1,4 miljoen auto’s terug omdat die voertuigen op afstand kunnen worden overgenomen tegen de wil van de bestuurder.

Altijd weer die autohackers. Ditmaal in technologietijdschrift Wired. De auteur reed over de snelweg terwijl zijn Jeep Cherokee door twee hackers werd overgenomen. Eerst de airco, toen de autoradio en ruitenwissers en uiteindelijk werden de motor en de remmen uitgeschakeld. De bestuurder smeekte om genade.

De remedie? Autobezitters kunnen hun voertuig updaten door een bestand van 690 MB te downloaden op een usb-stick en die in het dashboard te prikken. Na 17 minuten is het lek waardoor de hackers binnenkwamen weer gerepareerd. Alsof je een nieuwe Windows-versie installeert.

‘Een grote dag voor analoge technologie’, twitterde Box-baas Aaron Levie als reactie op de hack. Hij is een van de godenzonen uit de cloud van Silicon Valley. Terugroepacties voor auto’s zijn niet voorbehouden aan het digitale tijdperk. Een weigerachtige airbag of rem kan net zo gevaarlijk zijn. Maar door de koppeling van navigatiesysteem, infotainment, motormanagement en rijassistenten krijgt een hacker, eenmaal binnen, makkelijk toegang tot essentiële functies. De smartcar is veiliger, maar ook kwetsbaarder dan z’n analoge voorgangers.

Voor zover bekend hebben autohacks nog niet tot echte ongelukken geleid. Een kwestie van tijd, zeker nu meer auto’s verbonden worden via internet. Zo geeft Opel je een jaar gratis mobiel internet bij een nieuwe auto. Zo’n hotspot op wielen is een leuke optie, maar ook een doelwit voor hackers die tot de ingewanden van je auto willen doordringen.

Oude technologie verdwijnt intussen naar de achtergrond. Een nieuwe auto heeft meer dan honderd computers aan boord en zelf sleutelen is er niet meer bij. Om een lampje te vervangen moet je al naar de garage.

De autoindustrie heeft haast met autonoom rijdende voertuigen, opgejaagd door bedrijven als Google, Uber, Tesla en Apple. Zij zien in de zelfrijdende auto het vervoermiddel van de toekomst: computergestuurd, vertrouwend op digitale hulpmiddelen. We kijken naar futuristische video’s waarin de bestuurder een uiltje knapt terwijl de auto het werk doet.

In het verkeer kunnen we niet terug naar de analoge oertijd, zoals op de Zwarte Cross. Een beetje boerenverstand kan echter geen kwaad. Door voertuigen vol te hangen met complexe, slecht geteste technologie verandert de auto in een rijdende nachtmerrie. Het is te vroeg om het stuur al helemaal uit handen te geven.