Cijferseizoen: eigenaar Scapino weer in het rood - Wolters presteert goed

Een kledingwinkel van Scapino in Rijswijk. Foto ANP / Lex van Lieshout

Het bedrijf achter kledingwinkels zoals Scapino, Dolcis en Manfield heeft in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw verlies geleden. Wel zijn de resultaten van detailhandelaar Macintosh iets beter dan in dezelfde periode van vorig jaar. Netto leed het concern vorig halfjaar 4,4 miljoen euro verlies.

Een jaar geleden kwam Macintosh – tevens eigenaar van woonwarenhuis Kwantum – nog 31,2 miljoen tekort. Dat het verlies dit jaar veel kleiner is dan in 2014, komt overigens voor een deel door de verkoop van het sportmerk Nea International, in mei van dit jaar. Macintosh verdiende daardoor eenmalig 16 miljoen euro.

In de onderliggende resultaten, waarin eenmalige mee- en tegenvallers niet worden meegerekend, is evenwel weinig verschil met vorig jaar. Voor betalen van belasting bedroeg het verlies 13,1 miljoen euro, slechts 400.000 euro minder dan vorig jaar. De omzet van Macintosh daalde met 2,6 procent naar 203,7 miljoen euro.

Slechte winter

Volgens topman Kurt Staelens zijn de lagere omzet en brutowinst voor een deel te verklaren door het slechte winterseizoen. Daardoor moest Macintosh in het voorjaar de voorraden met korting van de hand doen. Of dat in de tweede helft van dit jaar anders is, durft Staelens nog niet te voorspellen.

Macintosh zit naar eigen zeggen in een overgangsjaar. De detailhandelaar hoopt ergens dit jaar Kwantum te kunnen verkopen en is daarover in gesprek met enkele geïnteresseerden. Ook bij de ketens die Macintosh wil houden wordt overigens gesneden: bij de kleding- en schoenenwinkels werd het afgelopen jaar bijna 10 procent van de vestigingen gesloten.

Wolters Kluwer profiteert van wisselkoersen
Naast Macintosh en KPN maakte ook Wolters Kluwer vandaag zijn resultaten bekend. De beursgenoteerde uitgever zette tussen januari en juni iets meer dan twee miljard euro om, een toename van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de winst steeg, met bijna een kwart naar 235 miljoen euro.

De hogere omzet van Wolters Kluwer is voor een groot deel te danken aan de koers van de euro, die in een jaar tijd flink in waarde is gedaald. Daardoor hield Wolters meer euro’s over na het omwisselen van buitenlandse omzet in bijvoorbeeld dollars en ponden. Zonder die gunstige effecten steeg de omzet maar met 3 procent.