Start-up: Elke maand verrast worden met tweedehands platen

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: een vinyl-abonnement voor tweedehands platen.

Naam: Random Records

Oprichters: Falco Wienberg, Josanne Mansveld en Luuk Ballhaus

Vinyl is natuurlijk al een paar jaar aan een comeback bezig. Het aantal start-ups dat dus ‘iets’ doet met vinyl groeit ook elk jaar. De meeste start-ups bieden een vinyl-abonnement aan: je betaalt elke maand een bedrag en krijgt daarvoor wat platen toegestuurd. De start-up Random Records doet dat ook, maar dan met tweedehands platen.

Wat is het?

Random Records is opgericht door vier studenten van de universiteit van Amsterdam. Ze kopen tweedehands platen uit privécollecties op, en verkopen die weer door in Nederland. Dan krijg je een pakketje toegestuurd met daarin drie tweedehands platen. Je kunt een stijl kiezen, zoals jazz, pop of soundtracks, maar verder weet je niet wat je krijgt. Ze luisteren zelf even kort naar de plaat om zeker te zijn dat-ie niet kapot is.

Waarom zou je dit doen?

Je krijgt muziek thuis waar je zelf misschien nooit aan had gedacht, en het kan zomaar zijn dat er een bijzondere, unieke plaat tussen zit. Daarbij is het opduikelen van een mooie, goede tweedehands plaat nogal een werkje. Niet iedereen heeft zin en tijd om de stoffige bakken van een tweedehands winkel door te spitten. Met een abonnement hoef je dat niet meer te doen.

Hoeveel kost het?

Voor 17,95 euro krijg je ’m eenmalig, en als je gelijk een abonnement neemt voor een half jaar kost het 14,20 euro per pakket. Daar zitten dan dus drie platen in.

Zijn er meer start-ups die dit doen?

Heel veel zelfs. Internationaal zijn er een paar grote namen, zoals Vinyl Me Please; In Nederland heb je het eveneens net opgerichte For the record, een start-up van Rick Jansen en Peter Meeuwsen. Bij hen neem je gelijk een abonnement voor drie, zes of negen maanden, en krijg je elke maand één nieuwe plaat toegestuurd. Ze stoppen er wel extraatjes bij, zoals een stofdoekje. Je bent 28 euro per maand kwijt voor het goedkoopste abonnement.

Wat is het verdienmodel?

Het is wel logisch dat start-ups hierin geïnteresseerd zijn, want het verdienmodel is simpel: je zorgt ervoor dat je platen goedkoop kunt inkopen, en verkoopt ze vervolgens voor meer geld door.