Zo haal je het nieuws als er geen nieuws is

Als de zomer aanbreekt is het voor bedrijven makkelijker om het nieuws te halen. Pr-bureaus spelen daar slim op in. Een enquête of evenement doet het altijd goed.

Illustratie Inge Trienekens Illustratie Inge Trienekens

Kaas, drop, koffie, thee en hagelslag, brood, stroopwafels, water, kruiden en chocopasta. Dat zijn de levensmiddelen die de Nederlander het liefst meeneemt op vakantie. De „Top-10 Hollandse producten op vakantie” was deze maand nieuws volgens onder meer De Telegraaf en Nu.nl.

De bron: onderzoeksbureau Direct Research in samenwerking met pr-bureau LVTPR, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Plus supermarkten. Voor de Plus is zo’n onderzoekje een handige manier om in de media te komen.

En het werkt. Niet voor niets maakten in eerdere zomers Albert Heijn, Volkswagen en autoverzekeraar Allsecur ook al zo’n meeneem-top-10. En Bovag kwam vorige week met een concurrerende lijst (aangevuld met aardappelen). Charly Lammers van Toorenburg van LVTPR: „Iedereen is bezig met inpakken, dus dan wil je dat wel lezen.”

Als pr-bureaus opmerkelijk ‘nieuws’ produceren willen sommige kranten en nieuwssites het best plaatsen. Free publicity heet dat. De zomer biedt daarvoor veel ruimte. Want dit soort luchtig nieuws (nice to know) krijgt meer ruimte als het harde nieuws (need to know) afneemt.

Maar nieuws staat toch nooit stil? Dat klopt deels: oorlogen, aanslagen, een eurocrisis of natuurrampen houden zich niet aan een agenda, maar veel nieuws is te plannen. En in de zomer valt een deel van de nieuwsagenda weg: de Tweede Kamer is met reces, op televisie wordt alleen nog maar herhaald en ministeries, universiteiten en het bedrijfsleven werken op halve kracht. De ‘beslissers’, die het meeste nieuws maken, zijn op vakantie. Met name de persbureaus en de zwaar onderbezette regionale en lokale nieuwsmedia hebben daar last van.

De pr-bureaus profiteren. „Het zijn inderdaad mooie tijden om met leuke wist-u-datjes aandacht te vragen”, zegt Lammers van Toorenburg. „De redacties zijn minder bezet en ze krijgen minder aanbod. Ze zijn blij met luchtig nieuws. En afgezien van het gebrek aan concurrerend hard nieuws passen luchtige berichten ook bij de zomer.”

Frits Hendrikx van Het PR Bureau schreef zelfs een blog over dit onderwerp: ‘Komkommertijd, pr-kansen’ Welk nieuws slaat aan? Volgens Hendrikx is dat met name wat ons nu bezighoudt. „Vakantie, zomer, zomerkleding, feesten, de toenemende kans dat het dievengilde langskomt...”

Daar komt bij, zeggen mensen uit de pr-wereld, dat online nieuwsconsumenten doorlopend bediend willen worden – of ze nu aan het werk zijn of op het strand liggen. En dankzij internet kunnen ze uit het nieuws van de wereld putten. Marloes de Ruiter van Pride PR: „Ons mediagedrag is veranderd. Daarmee doet de term ‘komkommertijd’ wat oubollig aan. Online gaat altijd door en slaapt nooit.”