Fokker ‘kan groeien’ na overname door GKN voor 700 miljoen

Fokker was één van de redenen voor Nederland om mee te doen met het gevechtsvliegtuig, de Joint Strike Fighter. Het ontwikkelen en fabriceren van de F35 zou de werkgelegenheid en de innovatie in Nederland stimuleren – Nederland bestelde 37 stuks.

De JSF is nu juist één van de redenen voor het Britse engineeringsbedrijf GKN om Fokker te kopen. GKN betaalt 500 miljoen euro voor het bedrijf uit Papendrecht en neemt 200 miljoen euro schuld over. Dat maakten de twee bedrijven vanochtend bekend.

GKN is geïnteresseerd in de vliegtuigonderdelenfabrikant, juist om de „sleutelpositie” die het in Nederland heeft, zei topman Hans Büthker vanochtend. Als de Nederlandse overheid geld steekt in Apaches, Chinooks of F35’s, dan komt steevast Fokker in beeld. „Zelf is GKN wat weggezakt in de defensieportefeuille. Met Fokker verstevigen ze die positie weer.”

Van verlies van Nederlandse werkgelegenheid is geen sprake, benadrukt Büthker. „We worden een aparte Fokker-divisie binnen het bedrijf, het hoofdkantoor blijft hier. GKN wil het ecosysteem van Fokker, de kenniscentra, de productiefaciliteiten, de banden met technische universiteiten, behouden en mogelijk uitbreiden.” En dat de winst naar Groot-Brittannië gaat, dat was toch al zo. De huidige eigenaar is private equity-fonds Arle Capital Partners.

Een overname was „helemaal niet nodig” voor Fokker, zegt Büthker. Maar Fokker wil groeien – dat willen de klanten – en daarom zocht het een overnamepartij. Er waren meer gegadigden, GKN bleek „de beste”, zegt hij.

De twee bedrijven werken al samen en GKN levert ook spullen voor de JSF. Fokker heeft GKN op haar beurt nieuwe technologieën in bedrading en landingsgestellen te bieden én langlopende contracten met Airbus en Lockheed Martin. Met Fokker wordt GKN één van de grootste onafhankelijke leveranciers van vliegtuigtechniek.