Fokker wordt overgenomen door het Britse GKN, voor 706 miljoen

Het Nederlandse vliegtuigbedrijf Fokker wordt overgenomen door het Britse GKN voor 706 miljoen euro.

De Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker Services in Hoogerheide. Foto ANP / Lex van Lieshout

Het Nederlandse vliegtuigbedrijf Fokker Technologies wordt overgenomen door het Britse GKN voor 706 miljoen euro. Dat meldt GKN Aerospace op zijn website.

Het ingenieursbedrijf uit het Verenigd Koninkrijk koopt Fokker Technologies Group van de Britse investeerder Arle Capital. Het Nederlandse bedrijf telt bijna 5.000 medewerkers en heeft vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Azië. In 2014 had Fokker een omzet van 758 miljoen euro. Dat was een daling van 0,5 procent. De operationele winst steeg van 47 naar 53 miljoen euro.

Waarom Fokker interessant is voor GKN

NRC-redacteur Carola Houtekamer sprak met de topman van Fokker Technologies, Hans Büthker:

“GKM heeft ons vooral overgenomen vanwege de sleutelrol die Fokker in Nederland speelt. Fokker is toonaangevend als het gaat om opdrachten die zijn verbonden aan de Nederlandse overheid, zoals de JSF. Zelf is GKM wat weggezakt in de defensieportefeuille.”

Fokker Technologies

Fokker Technologies bouwt geen complete vliegtuigen, maar werkt samen met andere vliegtuigenbouwers, waaronder Lockheed Martin, Airbus, Boeing en Bombardier. Fokker is gespecialiseerd in het maken van onderdelen, elektrische systemen en landingsgestellen. Daarnaast voorziet het bedrijf ook in onderhoud en reparatie van die onderdelen voor luchtvaartmaatschappijen en voert het onderhoud aan toestellen die door Fokker Aircraft zijn gebouwd.

Fokker Technologies is een restant van de voormalige vliegtuigfabrikant Fokker die in 1996 failliet ging. Vier gezonde bedrijfsonderdelen maakten een doorstart onder de vleugels van industrieconcern Stork. Fokker heet sinds 2011 Fokker Technologies.

De vier bedrijfsonderdelen zijn: Fokker Aerostructures, Fokker Landing Gear, Fokker Elmo en Fokker Services. In 2012 werd de vliegtuigonderdelenmaker volledig losgekoppeld van het Stork-concern, om financieel zelfstandig te opereren.

De laatste jaren haalde Fokker vooral het nieuws met opdrachten gerelateerd aan de productie van de JSF-straaljager (F-35)

GKN Aerospace

GKN werd opgericht in 1759 en heette voorheen Guest, Keen and Nettlefolds. Kevin Cummings, CEO van GKN Aerospace, zegt:

“Fokker versterkt de positie van GKN Aerospace als marktleider en onze wereldwijde productiefaciliteiten.”

Het hoofdkantoor van Fokker blijft in Nederland.

Nederlands succes

NRC-redacteur Mark Duursma schreef vorige maand een reportage over het succes van Nederland als toeleverancier in de vliegtuigbouw. Op de Paris Air Show Le Bourget zocht hij naar een verklaring voor het Nederlands succes. Hij schreef:

“De kracht van de Nederlandse aerospace-bedrijven ligt volgens Frank Jansen, directeur van brancheorganisatie Netherlands Aerospace Group, in het ontwikkelen van lichte materialen voor de romp van vliegtuigen – kunststoffen als composieten en thermoplasten.”

Duursma sprak ook met Hans Büthker:

“Airbus en Boeing nemen nu kleine stappen. Ze perfectioneren bestaande modellen en willen die vooral lichter, zuiniger en goedkoper maken. Daar spelen wij als toeleverancier van onderdelen en materialen een grote rol bij.”

Dat Fokker tot 1996 zelf vliegtuigen bouwde, is volgens Büthker daarbij een voordeel:

“Wij denken nog steeds als integrator, als een partij die eindverantwoordelijk is voor het hele vliegtuig. We zijn als first tier supplier nauw verbonden met de bouwers. En als je eenmaal meewerkt aan een vliegtuigtype duurt zo’n partnerschap heel lang, dat is prettig.”

Fokker verwacht de komende jaren sterke resultaten te boeken, vooral dankzij meerjarige contracten met vliegtuigmakers als Airbus en Lockheed Martin.