Een brommer is voor ouderen

Jongeren vinden een smartphone belangrijker en kunnen eerder autorijles nemen.

Foto’s Niels Blekemolen

De tijden dat tieners de dagen aftelden naar hun zestiende verjaardag, omdat ze dan eindelijk op een bromfiets of scooter mochten rijden, zijn voorbij. Vorige week presenteerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de cijfers voor bromfietsbezit. Hadden in 2010 jongeren tussen de 16 en de 20 nog ruim 100.000 scooters, brom- en snorfietsen en scooters in bezit, in 2015 waren er dat nog geen 40.000. Een daling van meer dan 60 procent in vijf jaar tijd.

Daar zijn meerdere redenen voor. Allereerst werd in 2010 het praktijkexamen voor de bromfiets ingevoerd, daarvoor hoefde je alleen een theorie-examen af te leggen. De prijs voor een praktijkexamen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is 102 euro, maar hier komen nog kosten voor de rijlessen bij. Een theorie-examen bij het CBR kost 28,55 euro.

Bovendien begon in november 2011 het project 2toDrive, waarbij jongeren vanaf 16,5 jaar autorijlessen mogen volgen.

Een andere verklaring is dat tieners niet meer geïnteresseerd zijn in brommers, maar juist wel in smartphones. Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, beaamt dat. „Tegenwoordig gaat 10 procent van het besteedbaar inkomen naar digitale technologie, bij jongeren is dat 20 tot 25 procent. Uit onderzoek blijkt dat jongeren de smartphone en internet inschalen op de onderste trede van de piramide van Maslow, het is een eerste levensbehoefte geworden. Twintig, dertig jaar geleden was een bromfiets ontzettend belangrijk, want iedereen had een bromfiets en dan kon je elkaar opzoeken. Tegenwoordig heb je daar internet en een smartphone voor, dan kun je met elkaar whatsappen.”

Opvallend genoeg stijgt het totaal aantal brommers wel, van 955.000 in 2010 naar 1,1 miljoen nu. Dat komt door de 50-plussers. Sinds 2010 is het aantal bromfietsen in deze leeftijdscategorie toegenomen met 32 procent, en dat komt niet alleen doordat het aantal mensen in deze leeftijdsgroep groeit. 42 procent van alle bromfietsen is nu in bezit van een 50-plusser. Dat was 38 procent in 2010.