63.000 gedupeerde festivalgangers, wie gaat dat betalen?

Foto Eric Brinkhorst

Noodweer is niet alleen een fiasco voor alle bezoekers die zich hadden verheugd op een festival. Gemiste horeca-inkomsten, tickets die al dan niet vergoed moeten worden, geboekte artiesten en opgebouwde podia; het is de nachtmerrie van elke organisator. Wat kost een mislukt festival nou?

Evenementenorganisaties maakten gisteren de kosten op van de julistorm die dit weekend over het land raasde. Er bestaan verzekeringen tegen dit soort calamiteiten en de meeste festivals zijn dan ook tot op zekere hoogte verzekerd voor afgelastingen om noodweer. Dus ook de verzekeraars kunnen flinke claims verwachten.

Meer dan 750.000 festivalgangers moesten zaterdag worden teleurgesteld, blijkt uit een rondgang van NRC Q. Verreweg de meesten zouden naar het zomercarnaval in Rotterdam gaan. Ruim 63.000 mensen hadden een kaartje gekocht voor een van de andere festivals:

Eerste claims zijn binnen

Delta Lloyd geldt volgens het Verbond van Verzekeraars als een van de grootste verzekeraars van festivals en evenementen. Volgens een woordvoerder regelt de verzekeraar jaarlijks voor ‘enkele honderden’ festivals de risicodekking.

“Na het weekend zijn er enkele claims binnengekomen, het is nog niet bekend wat de totale geclaimde kosten zijn. Organisaties zijn nog bezig met het opmaken van de kosten, het kan dus zijn dat het aantal claims in de loop van de week nog oploopt.”

Volgens de woordvoerder is er geen standaard verzekering voor evenementen. “Je kunt je voor allerlei aspecten van een festival verzekeren. Dat is echt maatwerk en het verschilt per festival.”

Complexe discussies

Dat kan organisator Georges Mutsaerts van het klassieke muziekfestival Wonderfeel beamen. Wonderfeel werd dit jaar voor het eerst georganiseerd en zag zaterdag de openingsdag totaal in het water vallen. Mutsaerts:

“We waren voor veel verzekerd, maar niet tegen deze calamiteit. Het zijn hele complexe discussies waarbij echt gekeken word naar hoeveel millimeter regen er valt en vanaf welke windkracht er vergoed wordt.”

Gelukkig voor de organisatie kon Wonderfeel zondag wel doorgaan. Zaterdagtickets werden ook geaccepteerd; 70 procent van de zaterdagbezoekers deed dat, de rest mag het kaartje in 2016 gebruiken. “Slechts 1 procent wil dit allebei niet, met hen gaan we nog in gesprek. De kosten vallen dus relatief mee.”

Mutsaerts heeft hoop dat er volgend jaar nog een festival komt. “We beginnen met een schuld, het wordt een zware dobber. We hopen dat de partners onze slotverklaring goedkeuren. De reacties van het publiek waren in elk geval heel positief.”

Tickets vergoeden of niet?

De organisatie van het voor zaterdag geplande Amsterdam Live On Stage had minder geluk. De organisatie, die 10.000 bezoekers verwachtte, maakte zaterdagochtend bekend wegens de extreme weersvoorspellingen het festival te moeten annuleren. Woordvoerder Jasper Goossen kon nog geen uitspraken doen over de kosten. “We gaan om tafel met de verzekeraar. In elk geval krijgt iedereen met een ticket de volledige ticketprijs vergoed.”

Ook Welcome to the Future, met 23.000 verkochte kaarten het grootste betaalde festival dat werd geannuleerd, gaat alle tickets vergoeden. Dat liet de organisatie weten in een bericht op hun Facebookpagina.

Dan zijn er nog de tickets die via verkoopsite Ticketswap zijn verkocht. Medeoprichter Hans Ober zegt weinig last te hebben van de afwikkeling. “De vergoeding gaat in principe via de organisaties. Sommigen betalen de volledige prijs die op Ticketswap is betaald, anderen alleen de normale ticketprijs. We werken momenteel aan een systeem om koper en verkoper met elkaar in contact te brengen.”