Ze zijn al 98 jaar hetzelfde. Toch blijven we All Stars kopen

foto AP

Je kunt ze vrijwel overal bij dragen, ze zijn verkrijgbaar in alle kleuren en ongekend populair: de Chuck Taylor All Stars van Converse. Kurt Cobain droeg ze, Katy Perry draagt ze, en rapper Wiz Khalifa maakte in 2014 zijn eigen collectie. Harde verkoopcijfers van de canvas schoen zijn er niet, maar de jaaromzet van Converse is 1,7 miljard euro, 7 procent van de totale omzet van moederbedrijf Nike. Hoe blijft één model zo populair?

1. (Almost) never change a winning team

De schoen heeft eigenlijk maar één nadeel: hij is niet erg orthopedisch verantwoord. Daarom voert Converse voor het eerst in 98 jaar een verandering door in het iconische design: een schuimrubberen zooltje moet de schoen verstevigen en comfortabeler maken.

2. Veel variatie

Dan is het enorme aanbod van de sneaker met rubberen zool. Bij wijze van steekproef bekijken we alle verschillende “Chuck Taylor All Star”-modellen die momenteel te bestellen zijn bij webwinkel Zalando. Alleen al daar zijn er 283 varianten en kleuren verkrijgbaar.

Een greep uit de collectie
grid-allstars

3. Prijs

Ook de prijs speelt een rol. Met een gemiddelde prijs van 73 euro, is de All Star voor een beetje katoen en rubber best duur, maar voor een schoen relatief betaalbaar. In onderstaande grafiek zijn de 283 verschillende modellen en kleurvarianten gerangschikt op prijs. Uitverkoopmodellen zijn ook meegenomen.

Uit de steekproef op Zalando blijkt dat de goedkoopste schoen 39,95 euro kost. Voor de duurste All Star betaal je 114,95 euro. Bij vijf andere merken zijn prijsklassen stukken groter. Laten we de uitverkoopexemplaren weg, dan is het verschil tussen het goedkoopste en duurste model het kleinst bij Converse en skateboardmerk Vans.

pricerange-viz-def

Nike en New Balance zijn beiden stukken duurder. De schoenen van het laatstgenoemde merk, een kruising tussen een hardloopschoen en “casual sneaker”, kosten tussen de 75 en 160 euro per stuk.