Philips groeit, maar heeft zorgen over groeilanden

Philips presteert goed in aanloop naar verkoop van de verlichtingstak. Maar topman Van Houten blijft voorzichtig.

Gezondheidszorg groeit het sterkst

„Bemoedigend, een stap in de goede richting.” Ondanks prima kwartaalresultaten, bleef Philips-topman Frans van Houten vanochtend op zijn hoede om niet al te enthousiast over te komen.

Omzet en winst groeiden stevig, maar Van Houten ziet de vraag in China, Brazilië en Rusland – belangrijke groeimarkten voor Philips – dalen. „Het ziet er niet naar uit dat dat snel verbetert.” Dat kan de komende maanden wel eens tegenvallers opleveren voor het Nederlandse technologiebedrijf.

Maar voorlopig weet Philips die tegenvallers elders op te vangen. De totale omzet kwam in het tweede kwartaal uit op zo’n 6 miljard euro, 3 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar, gecorrigeerd voor overnames. De nettowinst was bijna 13 procent hoger: 274 miljoen. Dat kwam deels door gunstige wisselkoerseffecten, maar toch. Beleggers waren positief verrast over de cijfers: de koers steeg ruim 4 procent op het Damrak, dat juist licht negatief gestemd was.

De cijfers waren voornamelijk positief door goede prestaties van de gezondheidszorgdivisie in de Verenigde Staten. Daar zijn de grote problemen die het bedrijf eerder had in een fabriek voor medische apparatuur in Cleveland voor het grootste deel opgelost, zo lijkt het. In die fabriek had Philips een slepend geschil met toezichthouders over systemen voor kwaliteitscontroles – belangrijk voor de productie van medische apparatuur.

Het stilleggen van de productie in Cleveland zorgde vorig jaar voor forse tegenvallers, die deels gecompenseerd worden nu de fabriek weer draait. Al blijft Van Houten ook daarover opvallend voorzichtig: „We zijn daar goed op weg, maar nog niet helemaal klaar. Het is een complex proces. Dat geldt niet alleen voor de fabriek in Cleveland, maar ook voor die in Andover. We hebben de laatste tijd veel geïnvesteerd in die fabrieken.”

Het zijn de komende maanden sowieso uitzonderlijk spannende tijden voor Philips. In de eerste helft van 2016 wil het concern zijn lichtdivisie afsplitsen. Philips zegt al langer dat het liefst via een beursgang te doen. Maar, zo benadrukt Van Houten al langer, en ook nu weer: „We onderzoeken ook alternatieven, zoals de verkoop aan een private partij.”

De omzet van die lichtdivisie daalde met 3 procent vergeleken met vorig jaar. Niet zulk goed nieuws voor een divisie die in de etalage staat. Maar Van Houten zegt dat er een belangrijk verschil is tussen de dalende opbrengsten bij ‘conventionele’ verlichting (de gloeilampen, zeg maar) en de stijgende omzet en winst bij meer vernieuwende led-verlichting. „We hebben nog steeds een uitstekende propositie voor investeerders.” Hij heeft tenslotte wat te verkopen.

De grote vraag is hoeveel Philips kan verdienen met de verkoop van de verlichtingstak. Die opbrengst zal waarschijnlijk gebruikt worden om de positie te versterken in healthtech, de combinatie van consumenten- en gezondheidstechnologie waar Philips zich straks volledig op wil toeleggen.

Vorig jaar nam Philips het Amerikaanse zorgtechnologiebedrijf Volcano over. „We blijven uitkijken naar groei, mogelijk via nieuwe overnames.” Van Houten wil niet speculeren over kandidaten daarvoor. Maar het lijkt er niet op dat Philips nog heel veel bedenktijd heeft. Wereldwijd is momenteel sprake van een golf van overnames en fusies in de gezondheidsmarkt, waar schaalgrootte steeds belangrijker wordt. „We doen het stap voor stap”, zegt Van Houten desondanks.