Transavia belt met passagiers

Transavia heeft zondag de 170 passagiers opgebeld die zaterdag een noodlanding meemaakten na een turbulente vlucht vanuit het Spaanse Gerona. Tal van reizigers klaagden via sociale media over hun traumatische ervaringen en het gebrek aan opvang. De Boeing 737-800 zou aanvankelijk landen in Rotterdam, maar door de storm moest de gezagvoerder een doorstart maken en doorvliegen naar Schiphol. Daar werd bij een tweede landingspoging wederom een zogenoemde go-around gemaakt. Daarna werd een ultieme landingspoging gedaan, omdat er te weinig brandstof was om uit te wijken naar Brussel. „We hebben uit de media klachten vernomen van passagiers die geen prettige ervaring en geen fijne vlucht hebben gehad”, zei een woordvoerster van Transavia. „Het was zaterdag uitzonderlijk weer en we waren door de drukte op Schiphol niet in staat de passagiers goed op te vangen. De telefoontjes zijn een stukje nazorg.” Enkele passagiers hebben aangekondigd een klacht in te dienen bij Transavia. Zij voelen zich na de traumatische vlucht aan hun lot overgelaten. Volgens Ruud van Rheenen, wiens zoon Mike en diens vriendin Kimberley aan boord zaten, had de vlucht uitgesteld moeten worden vanwege het weeralarm. „Ik vraag me af waarom de gezagvoerder niet gewoon heeft gewacht op beter weer.”. Van Rheenen: „Het gaat niet om geld. Transavia en andere luchtvaartmaatschappijen moeten lering trekken uit de gevolgde procedures. Er was geen enkele opvang op Schiphol, terwijl onze kinderen op Rotterdam moesten zijn. En na zo'n traumatische ervaring moet er toch even een plek zijn om stoom af te blazen.”