Na de rel kijkt ‘intelligente tabloid’ Gawker kritisch naar zichzelf

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Gawker heet nog steeds Gawker, maar de vraag is hoe lang. Wat The New York Times omschrijft als “een pionier in digitale media deels verantwoordelijk voor de toon en smaak van de web-journalistiek” heeft net een crisis doorgemaakt. De Times speculeert dat de zaken - mogelijk zelfs de naam - gaan veranderen bij Gawker.

De site is al steeds meer een portal voor nieuws en opinie, en nog altijd ook roddel en die eindeloze lijstjes. Maar toen kort geleden de homoseksuele voorkeur van een topman in de mediawereld bekend werd gemaakt, greep oprichter en ceo Nick Denton in.  Hij vond het ‘nieuws’-item irrelevant én onverantwoordelijk; het onderwerp was geen publieke persoon. Denton:

“De waarheid is noodzakelijk voor een verhaal, maar het is niet voldoende. Er moet ook betekenis zijn. Het moet interessant zijn.”

Het bericht werd van de site gehaald, twee redacteuren stapten woedend op.

Op dit minimediaschandaal gaat de Times op door in een interview met Denton. Gawker wil een intelligente tabloid zijn, zegt hij: “Op het absolute randje van mainstream.”

Valt het wel mee in de nagelsalonbranche?

Voor vrouwen die graag hun voeten laten ‘doen’ was het artikel een schok: werknemers in de nail salon industry zouden als moderne slaven voor een appel en een ei keihard werken in de sweatshops van Manhattan. Waardoor de vrouwen die voor 25 dollar hun teen- en vingernagels laten onderhouden feitelijk 21e-eeuwse slavendrijvers werden.

In de New York Review of Books, of all places, wordt deze krachtige beschuldiging uit de New York Times onder de loep genomen. Het bewuste artikel werd miljoenen malen gelezen en wereldwijd aangeklikt.  Maar of het waar is, betwijfelt Richard Bernstein, een voormalige Times-reporter die getrouwd is met een Chinese nagelsalonhoudster.

Het verhaal klopt volgens hem aantoonbaar niet. Zijn hele verhaal is de moeite waard, want hij betoogt met cijfers en onderzoek deze conclusie:

“De zoektocht naar impact kan de primaire verantwoordelijkheid van een krant - juistheid - overweldigen.”

Overigens had de bekende online-persoonlijke Sister Feng al eerder aangegeven dat het leven zo slecht nog niet is voor een salon-kracht. Na vier jaar in de branche zei zij: “America has always lived up to my ideal.”

Tweets jatten? Niet doen, zegt Twitter.

Het pikken van tweets is niets nieuws. Het gebeurt sinds het begin van Twitter. Maar het techbedrijf wil er nu iets tegen doen. Berichten van maximaal 140 tekens die letterlijk zijn gekopieerd en onder de eigen naam gepubliceerd, worden door Twitter verwijderd.

The Verge sprak de freelancer Olga Lexell, die Twitter erop wees dat haar grappen van haar zijn. Intellectueel eigendom waar ze copyright op heeft. Steelt u grappen om ze als originele tekst te presenteren? Fout.

Zoals Lexell uitlegt:

“I simply explained to Twitter that as a freelance writer I make my living writing jokes. I then explained that as such, the jokes are my intellectual property, and that the users in question did not have my permission to repost them without giving me credit.”

Twitter stemt in, op basis van de Digital Millennium Copyright Act (DMCA) - een wet die trouwens ook wordt misbruikt door bedrijven die er kritiek mee willen onderdrukken.