Max schuurt tegen podium aan

Verstappen (17) vierde in spectaculaire GP Hongarije, waar vader Jos in 1994 zijn eerste podiumplek haalde.

Max Verstappen in Hongarije. Tegen het einde van de race hoorde hij tot zijn eigen verrassing van zijn engineer dat hij vijfde lag. Hij schoof daarna zelfs nog een plaats op. Foto ANDREJ ISAKOVIC/AFP

Met zijn vierde plaats in de Grote Prijs van Hongarije, gistermiddag op de Hungaroring bij Boedapest, zet de 17-jarige Max Verstappen zijn opmars in de Formule 1 voort. Zijn beste prestatie tot gisteren was zijn zevende plaats in Maleisië, in de tweede race van het seizoen. Ongelofelijk blij en sprakeloos tegelijk was de jonge Limburger na afloop van een enerverende race in Hongarije. Eenmaal over de finish was hij te geëmotioneerd om via de boordradio zijn vreugde in woorden om te zetten, liet hij optekenen op zijn website.

Zijn vader deed het nog beter in zijn debuutjaar (1994) in de Formule 1: Jos Verstappen werd derde en mocht met winnaar en teamgenoot Michael Schumacher (Benetton-Ford) en nummer 2 Damon Hill (Williams) met de champagne spuiten. Groot verschil: Jos was toen vijf jaar ouder dan Max nu.

Qua leeftijd mag Max dan nog een jongen zijn, als coureur toont hij zich een man. Hij reed vijf races uit en in de tiende, één lange reclamespot voor de F1, stond hij bijna op het podium. In het WK-klassement bezet de coureur uit het team van Toro Rosso de elfde plaats, met 22 punten.

Verstappens start, vanaf de negende plek, was ronduit slecht. Waar Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen met hun Ferrari’s al meteen achtereenvolgens de eerste en tweede plek van teamgenoten Lewis Hamilton en Nico Rosberg (Mercedes) overnamen, viel de Nederlander meteen terug naar de dertiende plek.

Raikkonen viel in de tweede helft van de race uit, Vettel zou zijn koppositie niet meer afstaan en zijn tweede zege van het jaar behalen, na Maleisië. Spannend leek het nog te worden toen de safetycar de baan opkwam, nadat Nico Hülkenberg (Force India) was gecrasht: de Duitser verloor op topsnelheid zijn voorvleugel, reed daar overheen en knalde met zijn stuurloos geworden wagen vol in de met water gevulde bandenstapel. Achter de safetycar verspeelde Vettel zijn riante voorsprong: in een optocht reden de overgebleven wagens hun rondjes, tot de in duizenden stukken uiteengespatte voorvleugel van Hülkenberg van de baan waren geveegd.

Hamilton bouwde zijn voorsprong als leider in het WK-klassement uit op nummer twee Rosberg, ondanks een optreden als brokkenpiloot. Na de start vanaf pole-position had hij zich laten passeren door beide Ferrari's en zijn teamgenoot, en in een onbesuisde poging Rosberg te passeren, raakte hij naast de baan en zakte weg naar het middenveld. Hij vocht zich terug naar de vierde plek en hoopte te profiteren van de safetycarsituatie. De titelhouder kreeg via de boordradio vanuit de pits ook de nodige peptalk: „We are racing for the win.” Maar de zege raakte uit het zicht toen Hamilton zich verremde en Daniel Ricciardo (Red Bull) van de baan drukte. De Brit moest voor een nieuwe voorvleugel de pits in en kreeg nog een tijdstraf voor zijn hardhandige duel met de Australiër. Na een inhaalrace vanaf de dertiende plek ging hij als zesde over de finish.

Tegen het einde van de race hoorde Verstappen tot zijn verbazing van zijn engineer dat hij op de vijfde plaats lag. Een tijdstraf die hij kreeg voor te hard rijden achter de safetycar had geen gevolgen meer voor zijn positie. In de finale schoof hij zelfs nog een plek op toen Rosberg als gevolg van een schermutseling met Ricciardo terugviel naar de achtste plek.

Nog maar net over de finish gekomen droeg Vettel zijn zege op aan Jules Bianchi, de F1-coureur die anderhalve week geleden overleed. De 25-jarige Fransman was niet meer uit coma gekomen sinds hij in oktober in Japan in de stromende regen tegen een takelwagen naast de baan was geknald. Verstappen zat op dat moment in het vliegtuig naar huis, nadat hij een paar dagen eerder in de eerste vrije training op de baan in Suzuka als testrijder zijn debuut had gemaakt in de Formule 1.

Gisteren, vlak voor de race, hielden de twintig F1-coureurs met de armen over elkaars schouders een minuut stilte voor hun collega en vriend, in het bijzijn van de naaste familie van de Fransman. Hun helmen op de grond, rondom die van Bianchi.

Ondanks het eerbetoon en de mooie woorden was het opvallend dat winnaar Vettel, Daniil Kyvat (de eerste Rus op het podium in de Formule 1) en diens teamgenoot bij Red Bull Ricciardo met de champagne spoten. Na de eerste dode in de Formule 1 sinds Senna in 1994 gaat het leven door in de koningsklasse van de autosport. Met de volgende race over een maand op Spa-Francorchamps, waar Jos Verstappen, twee weken na zijn podiumplaats in Hongarije, opnieuw derde werd. Max rijdt in de Ardennen zijn thuisrace, net als in de Jos Verstappen-jaren met naar verwachting duizenden Nederlandse fans op de tribunes.