Vind jij de regen naar? Denk eens aan die arme ijscoman

Bezoekers met paraplu lopen over het Binnenhof. Deze zomer eindigt naar verwachting in de top 10 van natste zomers vanaf 1906. De bijzonder frisse dagen van de afgelopen tijd kost de zomer daardoor ook een top 10-notering wat betreft de warmte. Begin augustus lag de gemiddelde zomertemperatuur nog op ruim 18 graden. Foto ANP/Bart Maat

Balen. Na de zaterdagstorm en zondagszon is het de voorspelling dat het deze week bijna elke dag regent. Het wisselvallige weer is voor sommige seizoensgebonden branches een ramp. Hoe gaan ijssalons, fietsverhuurders, openluchtbaden en strandtenten om met een slechte zomer?

IJssalons

Niet de zomer, maar het voorseizoen is de belangrijkste tijd van het jaar voor ijsmakers, zegt Wil Koppen, zelf ijsmaker van de beste ijssalon van Nederland in 2015 en bestuurslid van de Vereniging van Ambachtelijke IJsbereiders (VAIJ):

“Je ziet een heleboel nieuwe zaakjes openen, maar als die een slecht voorjaar hebben, zoals twee jaar geleden, liggen ze na een paar maanden op hun rug.”

Zowel Koppen als Pieter van der Poel, eigenaar van de beste ijssalon van vorig jaar, schat dat het weer op de omzet een invloed kan hebben van ongeveer 10 procent. Bij Van der Poel werken op een drukke dag (1.500 liter ijs) 21 werknemers, met slecht weer stuurt hij mensen naar huis en blijven er maar 9 over.

Een cateringafdeling, oliebollen en bruids- en ijstaarten helpen hem de rest van het jaar aan 15 procent van zijn inkomsten. Van der Poel: “Van de ijstaarten verkopen we er met Kerst alleen al 4.000.”

Fietsverhuur

MacBike, de grootste verhuurder van fietsen in Amsterdam, verhuurt op een goede dag de complete inboedel van 2.000 fietsen. Jaarlijks worden er meer dan 100.000 stuks verhuurd. Maar als het regent, wordt het niks. “We delen soms poncho’s uit”, zegt directeur Bas Oosterhout.

De werknemers, 50 in de winter tot 70 in de zomer, verdwijnen ook daar het eerst. “Bij elke vestiging moeten er minimaal twee en maximaal vijf aan het werk zijn”, aldus Oosterhout. Toen het verhuurbedrijf 26 jaar geleden werd opgericht moest het het echt hebben van de twee zomermaanden juli en augustus. Tegenwoordig zijn die maanden niet meer zo cruciaal – toeristen bezoeken Amsterdam het hele jaar door en huren ook het hele jaar fietsen.

Openluchtzwembaden

Openluchtzwembaden zijn vaak eigendom van gemeentes, waardoor deze kunnen rekenen op gemeente- of provinciegeld. Zwemles zorgt ook voor inkomsten, aldus woordvoerder Marjolein van Tiggelen van Nationaal Platform Zwembaden. “Of het nou koud of warm weer is, ouders brengen hun kinderen daar vaak toch naar toe.” Wat ook kan, is het water verhuren. Aan een commerciële zwemschool, of de plaatselijke zwemvereniging.

Het PWA-bad in Koudekerk aan den Rijn redt het al 22 jaar zonder gemeentelijke gelden. Er werken alleen vrijwilligers. De onderhoudskosten worden opgevangen met kaart- en abonnementsverkoop. Deze slechte zomer komt dubbel aan: niet alleen minder bezoekers, maar ook hogere stookkosten voor het verwarmen van het zwembad. “Gelukkig hebben we een buffertje”, aldus Irma den Hertog, vrijwilliger en lid van de beheercommissie.

Strandpaviljoens

“Het weer is een risico van het vak.” Dat zegt Paul Zonneveld, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Strandexploitanten Noordzeestrand (NVSN). De paviljoenhouders hebben een flexibele bedrijfsvoering. Van het personeelsbestand tot de inkoop, alles kunnen ze op korte termijn aanpassen. En dan zijn er nog de bruiloften, feesten en congressen. De strandtenthouders kunnen zelf ook gasten trekken: met muzikanten of dineraanbiedingen bijvoorbeeld.

Vandaag maken verzekeraars het schadebedrag van de storm van zaterdag bekend. Heftig weer is de nieuwe moraal, schrijft nrc.next vandaag. Lees het artikel hier.