Krijgen ongezonde maaltijden in Australië ook een schokkende verpakking?

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Sinds 2012 is het roken van een sigaret in Australië een stuk minder aantrekkelijk. De verpakkingen kregen foto’s met tumoren, zwart gerookte longen of vergeelde rotte tanden. Het was het eerste land ter wereld dat sigarettenverpakkingen in zijn geheel verving met ongemerkte pakjes en deze afbeeldingen.

Australië blijft mogelijk voorop lopen in de strijd voor de volksgezondheid, meldt The Sydney Morning Herald. Volgens advocatenkantoor Herbert Smith Freehills - dat de Britse tabaksindustrie vertegenwoordigt in de strijd tegen waarschuwende verpakkingen - zouden ook alcohol en ongezonde voedingsproducten binnenkort dezelfde behandeling kunnen krijgen.

Komiek John Oliver over de strijd van de tabaksindustrie om waarschuwende labels tegen te houden:

Sigarettenverpakkingen zouden volgens Herbert Smith Freehills de waarschuwende “kanarie in de mijn” zijn voor andere (ongezonde) consumentenproducten. In Amerika moeten alle restaurants voor het einde van 2016 in hun menu’s aangeven hoeveel calorieën in maaltijden zitten. Het advocatenkantoor spreekt van een glijdende schaal…

“Often tobacco, whether it’s litigation or regulation, is the canary in the coal mine and I think public health authorities rightly want to encourage healthier lifestyles and there are a variety of ways they can do that, and, of course, there are limits – be they free speech limits or property rights – on what they can do.”

… ondanks dat meer dan een dozijn onderzoeken in het British Medical Journal uitwijzen dat de Australische verpakkingen de volksgezondheid positief lijken te beïnvloeden.

Toshiba-schandaal is exemplarisch voor heel Japan

Het boekhoudschandaal bij Toshiba legde een niet-werkende bedrijfscultuur bloot die exemplarisch is voor Japan, schrijft The Japan Times. En het gaat niet alleen maar om de zogeheten ‘spoken in de bestuurskamer’ maar ook om een cultuur vol ja-knikkers en een gebrek aan controle van toezichthouders.

Topmannen van Toshiba betuigden vorige week hun spijt over het knoeien met de boeken en namen ontslag:

In het onafhankelijke rapport dat Toshiba een flinke optater gaf, spreken de onderzoekers zich uit tegen een rigide bedrijfscultuur die na de Tweede Wereldoorlog wortel schoot in Japan. Werknemers kregen levenslange zekerheid in ruil voor complete loyaliteit aan het bedrijf. Hierdoor ontstond een klimaat van verstarring en gebrek aan innovatie. Daarnaast stelden Japanse bedrijven mensen aan voor hun auditcomités die totaal niet geschikt waren voor die functie, veelal contacten uit het ‘old boys network’. En ook daar gold: geen kritiek uitten op de leiding.

Knoeien met de boeken is geen Japans fenomeen, benadrukt The Japan Times. Kijk maar naar schandalen bij bijvoorbeeld het Amerikaanse Enron. Maar volgens de krant werkt de bedrijfscultuur van het land praktijken zoals die bij Toshiba in de hand.

Suzuki moet grootste in Japan blijven

Hoewel Osamu Suzuki zijn leidende rol in zijn zelf opgerichte bedrijf heeft opgegeven, is hij volgens Asia Nikkei Review nog niet klaar met Suzuki. Terwijl zijn zoon het roer heeft overgenomen, richt vaderlief zijn blik op India.

Suzuki senior wil dat het marktaandeel van de Indiase tak van het bedrijf, Maruti Suzuki, de komende jaren rond de 45 procent blijft hangen. Oftewel: dat Suzuki de grootste autofabrikant blijft in India.

Dat kan nog moeilijk worden voor het Japanse automerk, zeker in deze bloeiende Aziatische economie. Volkswagen had lange tijd het grootste marktaandeel in China, maar zag zijn marktaandeel de afgelopen vijftien jaar van 50 naar 15 procent zakken. Een hele opgave dus voor Suzuki senior om vanuit zijn positie als emeritus CEO de Indiase automarkt te beïnvloeden. Een nieuw luxe lijn aan verkooppunten in het land moet in ieder geval helpen de verkoop van Suzuki-auto’s in India te stimuleren de komende maanden.