Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Verzekeraar Reaal is verkocht en heet sinds zondag Vivat. Het bedrijf gaat meteen opzoek naar overnamekandidaten. ASR zou hoog op de lijst staan, schrijft het FD.

Topman Gerard van Olphen, tot nu toe het hoofd van SNS Reaal, noemt in het FD de naam ASR. Van Olphen wordt topman bij Vivat en krijgt een Chinese financieel directeur naast zich.

“De minister moet nog bepalen of het een beursgang wordt of dat verkoop ook een optie is. Ze moeten dan kijken of er strategische interesse is.”

Een overname van ASR door Vivat zou een verrassende wending zijn. Tot twee keer toe, in 2012 en 2014, was het juist ASR dat werd genoemd als mogelijke koper van het destijds noodlijdende Reaal. Chinese branchegenoot Anbang kocht Reaal voor het symbolische bedrag van 1 euro, maar betaalde wel 85 miljoen euro voor de aandelen en belastingvorderingen.

Geschrokken passagiers krijgen telefoontje van Transavia

Een toestel van Transavia moest zaterdag vanwege het slechte weer een noodlanding maken. Veel reizigers klaagden over hun traumatische ervaringen en het gebrek aan opvang. Daarom belt Transavia de 170 passagiers die in het toestel zaten, meldt Z24. Een woordvoerder licht de actie toe.

“We hebben uit de media klachten vernomen van passagiers die geen prettige ervaring en geen fijne vlucht hebben gehad. Het was zaterdag uitzonderlijk weer en we waren door de drukte op Schiphol niet in staat de passagiers goed op te vangen. De telefoontjes zijn een stukje nazorg.”

Voor veel passagiers was dit niet genoeg. Een aantal kondigt aan een klacht in te dienen bij Transavia. Zij voelen zich na de traumatische vlucht, met verschillende landingspogingen op Schiphol en Zestienhoven, aan hun lot overgelaten.

De vlucht vanuit Gerona zou eigenlijk landen in Rotterdam maar door de storm moest de gezagvoerder doorvliegen naar Schiphol. Daar mislukte de twee landingspoging. Daarna werd de laatste poging gedaan omdat er te weinig brandstof was om door te vliegen naar Brussel.

‘Made in Holland’ is in trek

Steeds meer bedrijven halen werk terug naar Nederland, schrijft Volkskrant. Het uitbesteden van eenvoudig werk in lagelonenlanden blijkt niet altijd genoeg op te leveren.

Tuinpotten fabriceren, ondergronds afvalcontainers in elkaar zetten of jachten bouwen. Steeds meer werk dat voor Nederlandse bedrijven in Oost-Europa en China wordt gedaan, komt terug naar Nederland. ‘Made in Holland’ is vaak duurder, maar de extra kosten zijn het volgens Volskrant waard. Snelle levertijd en hogere kwaliteit zijn de twee grootste voordelen.

Deze trend wordt reshoring genoemd. Harde cijfers over het aantal teruggehaalde arbeidsplekken zijn er niet. Maar volgens de KvK overwegen zowel grote (24 procent) als kleine bedrijven (14 procent) geoffshored werk terug naar Nederland te halen. Ook betrokkenen zoals Jaap Docter, directeur regionale dienstverlening van de KvK, zien veel voordelen van reshoring.

“Goederen zijn vaak lang onderweg. Dat kost geld en soms is de vraag naar het product al veranderd voordat de containers uit China zijn aangekomen. Ook de overheadkosten stijgen, want wie uitbesteedt moet erop toezien dat de werkzaamheden elders goed worden uitgevoerd.”