Storing bij de nieuwe Efteling-attractie, is dat een PR-stunt?

foto ANP

Gillend hangen de passagiers van de nieuwe Efteling-achtbaan Baron 1898 enkele seconden boven de vrije val van 37,5 meter die de attractie zo spectaculair maakt, voordat de duik wordt ingezet. Bijna twee weken geleden blokkeerde de baan. Eén van de treintjes kwam vlak voor het ‘bungelpunt’ tot stilstand en ging niet meer voor- of achteruit. Afgelopen zondag was het weer mis met de Baron en werd deze ruim een dag stilgezet.

PR-stunt of niet?

Sommige bezoekers wisten niet eens dat de Efteling sinds 1 juli een spectaculaire nieuwe attractie heeft, tot deze negatief in het nieuws kwam. “Misschien hebben ze het wel expres gedaan”, suggereert een van hen.

De storingen leverden inderdaad extra publiciteit op, maar het is echt “geen pr-stunt”, zegt Femke van Es, hoofd communicatie van de Efteling. Ze wil samen met technisch adjunct-directeur Pim van Kilsdonk bij wijze van uitzondering wel vertellen wat voor kinderziekten de Baron heeft – en dat deze nu moeten zijn opgelost. Liever laat de Efteling geen mensen achter de schermen meekijken, omdat dit “het sprookje kan verstoren”. Zorgen over de Baron zijn niet nodig. “Het is geen moment onveilig geweest”, zegt Van Kilsdonk.

Alleen met nieuwe attracties behoud je publiek

De Efteling heeft bijna elk jaar wel een nieuwe show of attractie. “Want als je niet vernieuwt, lopen de bezoekersaantallen terug”, zegt Van Kilsdonk. En het park, 65 jaar oud, wil juist groeien; van 4,4 miljoen bezoekers vorig jaar naar 5 miljoen in 2020.

Niet elke nieuwe attractie heeft even veel impact. Dat Pinocchio volgend jaar aan het Sprookjesbos wordt toegevoegd, is niet zo’n operatie als een nieuwe achtbaan. Of ‘divebaan’, in het geval van de Baron. Die kostte 18 miljoen euro, jaren van plannen, het verhaal van een 19e-eeuwse hebzuchtige baron en zijn goudmijn bedenken, met de Zwitserse fabrikant de baan ontwerpen en maandenlang bouwen.

Maar waarom die storingen?

Dat de Baron twee keer stilviel, zegt Van Kilsdonk, komt doordat twee motoren boven de val niet goed op elkaar waren afgesteld.

“Dat was niet gevaarlijk, maar daardoor brandde een zekering door.”

Alle achtbanen in het pretpark worden bestuurd door enorme computers. Als die het signaal krijgen dat er iets niet klopt, zetten ze de baan stil tot het probleem is verholpen. Dat kan al als een treintje abnormaal hoge of lage ‘rondetijden’ maakt. Dan gaan technici “spoorzoeken” op de baan.

Na de laatste storing waren tien man daarmee bezig. Van Kilsdonk:

“Maandagochtend kwam het eurekamoment. Toen we wisten wat er aan de hand was, konden we het bij de bron aanpakken.”

De problemen met de Baron doen denken aan die met de Vliegende Hollander. Deze waterachtbaan ging in 2007 een jaar te laat open en lag daarna lang stil wegens technische mankementen. Zo erg wordt het met de Baron zeker niet, zegt Van Kilsdonk.