Waarom heeft een Japans bedrijf zoveel geld over voor de Financial Times?

Foto EPA

Toen donderdag de Japanse mediagigant Nikkei voor bijna 1,19 miljard euro de Britse zakenkrant Financial Times (FT) kocht was er vooral verbazing. De interesse van Nikkei kwam totaal onverwacht.

Het aankoopbedrag telt meer dan veertig keer de jaarlijkse winst van FT, bleek toen Pearson vrijdag de winstcijfers bekend maakte. Meer dan tien keer zoveel als een gemiddelde Amerikaanse krant zou kosten, berekende de blog van de Nieman Stichting voor Journalistiek.

Waarom heeft dit Japanse bedrijf zoveel geld over voor een Britse krant?

Grote zakenkrant

Zakenblad Nikkei Shimbun, het vlaggenschip van het bedrijf, drukt elke morgen 2,7 miljoen kranten. De middageditie telt 1,4 miljoen exemplaren. Nikkei geeft nog drie andere grote zakenkranten uit.

Net als FT heeft Nikkei zich digitaal sterk ontwikkeld. Nikkei heeft een online nieuwssite, Nikkei Telecom (1,5 miljoen abonnees), een dozijn andere websites en twee televisieomroepen. Het publiceert tijdschriften en boeken, organiseert conferenties en het zit achter de Nikkei-index, van de Japanse beurs in Tokio.

Ook onderdeel van Nikkei is Channel Japan, een Japans “informatief” tv-programma met items over onder andere noodles:

Taalmuur

De aankoop van Nikkei volgt de recente Japanse trend van globalisatie. Door de krimpende bevolking kijken Japanse bedrijven over de grenzen voor groei. Nikkei is al enige tijd geleden de internationale markt binnengestapt. Met de koop van FT toont het hoe groot die aspiraties zijn. Het wordt nu het grootste mediabedrijf ter wereld voor zakelijk nieuws.

Nikkei kan met FT in huis globaler nieuws verzamelen en verspreiden. De taalmuur tussen Japan, een land met de op twee na grootste economie ter wereld, en andere landen is nog een vrijwel onoverkoombare hindernis. Samenwerking met FT zou die muur kunnen doorbreken.

Scoops

Robin Harding, bureauchef Tokio van FT, op Twitter:

Nikkei hoopt waarschijnlijk hetzelfde van FT. En het wil ongetwijfeld profiteren van de connecties die FT heeft in de machtsstructuur van China, een land waar Japan economisch zwaar afhankelijk van is.

Dé ‘go-to’ zakelijke nieuwssite

De koop van FT heeft grote voordelen voor Nikkei, zegt Amerikaanse media-analist Ken Doctor. Geen enkel bedrijf is zo geavanceerd in het analyseren van digitaal nieuws als FT, volgens de analist.

“Dat kan belangrijke informatie leveren voor Nikkei’s eigen strategieën en producten.”

Doctor ziet Azië als de belangrijkste groeimarkt voor de combinatie. “Doel: uitgroeien tot de ‘go-to’ zakelijke nieuwssite op de smartphone,” zegt Doctor. “En vervolgens naar niches in verschillende industrieën.”

Veel Japanners verheugen zich over het feit dat de koop van FT het Japanse wereldbeeld weider verspreid. “Ik ben blij dat de economische situatie in Japan beter aan de wereld gemeld kan worden”, zegt de voormalig minister van Economische Zaken Akira Amari.

Toch zijn er ook negatieve reacties. Hiroko Tabuchi, economisch journalist van de New York Times: