De balans na een half seizoen Max Verstappen in Formule 1

Er werd flink naar uitgekeken en de eerlijkheid gebiedt te zeggen: Max Verstappen is entertainment. Voor hem kom je naar het stadion, zouden we in voetbaltermen zeggen. Maar: na negen races slechts vier keer de finishvlag gezien. Teambaas Franz Tost: “Een nieuweling moet zich op elk vlak doorontwikkelen. Dat geldt ook voor Max.”

Foto ANP / Yoan Valat

Max is entertainment. Het Verstappen-effect is er twintig jaar na Jos opnieuw. Gogme, techniek, pure snelheid. We veren op van z’n inhaalacties. Maar: na negen races slechts vier keer de finishvlag gezien. Ook dat is Verstappens debuutjaar tot nu toe. “Een nieuweling moet zich op elk vlak doorontwikkelen. Dat geldt ook voor Max.”

De grand prix van Hongarije dit weekend luidt de zomerstop van het Formule 1-seizoen in. Na de race van morgen even vier weken stilte. Bovendien splijt het bezoek aan de Hungaroring - een zomertraditie sinds 1986 - het F1-jaar 2015 precies in tweeën. Een uitgelezen moment dus voor het opmaken van een voorlopige balans van Max Verstappens seizoen.

Het was Toro Rosso-teambaas Franz Tost die deze week aangaf dat Max er zeker nog niet is, zie bovenstaande quote. Het doorontwikkelen en structureel hoge klasseringen laten noteren blijft uiteindelijk langer hangen dan enkele fraaie inhaalacties. Maar die vier finishes in de negen races tot nu toe? Het team en motorleverancier Renault zijn daar ook debet aan, zo beaamt Tost.

De problemen met Renault doken ook gisteren in de trainingen weer op. Verstappen meldde vanuit de cockpit “een vreemd geluid uit zijn motor” en stond vervolgens lang in de garagebox. We zien dat Max en Toro Rosso-collega Carlos Sainz Jr. na een goede start van het seizoen achterop zijn geraakt in de strijd om de door Tost vurig geambieerde vijfde plek in het teamklassement.

Vooral na het begin van de Europese grands prix falen team en coureurs te vaak in het omzetten van Toro Rosso’s alom erkende potentieel naar bijpassende resultaten. Max zelf ziet het chassis van de STR10 als beste van alle renstallen, achter het onklopbare Mercedes AMG. En dat maakt het nog wranger dat ze nu alleen het sputterende McLaren-Honda en ’t troosteloze Manor achter zich weten te houden in de WK-stand.

Foto ANP / Erwin Scheriau

Áls het zaakje heel blijft, kunnen we genieten van de onverschrokken, pure racer Max Verstappen. Foto ANP / Erwin Scheriau

Tost: had meer problemen verwacht met max

Maar wat kon Verstappen er zelf aan doen? Alleen de laatste twee uitvalbeurten in Monaco en tijdens de laatst verreden grand prix in Engeland waren duidelijk fouten van Max. Australië, China en Bahrein: dat was ellende met Renault. De laatste races gaat het met die betrouwbaarheid van het materiaal beter, beaamt ook Tost. En de fouten van Max?

“Het foutenpercentage in relatie met zijn snelheid is erg laag. Ik zal de dag niet loven voor het avond is, maar ik had meer problemen verwacht.”

Het beste kunnen we Max Verstappen afzetten tegen teammaat Sainz die met z’n 20 jaar weliswaar drie jaar ouder is maar evenzogoed debuteert in de F1. De Spanjaard reed al vier keer in de punten, tegenover twee keer voor Verstappen, die desondanks 1 WK-punt meer binnenhaalde. Wel verliest de Limburger momenteel de onderlinge strijd om snelste kwalificatietijden: 6-3. Wat herinneren we ons verder van Sainz? Eigenlijk niet bijzonder veel. Wat bleef ons bij van Verstappen dan?

Zeker de crash in Monaco

Wat een klapper. En wat vergeten wordt: hij was in Monaco de smaakmaker in een verder slaapverwekkende race. De ene fraaie manoeuvre werd al gauw opgevolgd door de andere goocheme actie:

Reeds in zijn derde grand prix werden hem kwaliteiten toegedicht van een Ayrton Senna en Michael Schumacher. Het was oud-coureur Martin Brundle die z’n oordeel velde na onder meer het gedecideerd inhalen van Sauber-coureurs Felipe Nasr en later Marcus Ericsson die volledig buitenspel werd gezet:

https://youtu.be/rsgfdJFY2qw

Smaakmaker in Maleisië

Zijn eerste punten pakte Verstappen al in de tweede episode van het seizoen. Maar wat zeker niet vergeten mag worden over die grand prix in Maleisië is de declassering van grote broer Red Bull met meervoudig GP-winnaar Daniel ricciardo achter het stuur. Goedemiddag!

Het is vaak genieten geweest in de eerste helft van het seizoen. En dat maakt het zonde dat bijvoorbeeld in de regen in Engeland drie weken geleden de onervarenheid dan z’n tol eist met een fatale spin van de baan. Dat moet er in de tweede seizoenshelft uit, want Toro Roso-baas Franz Tost verwacht veel van de races ná Hongarije:

“Ik verwacht een sterke tweede seizoenshelft. De betrouwbaarheid verbetert en we voeren nog enkele updates door op het chassis. Ook raken de rijders steeds vertrouwder met de Formule 1 en hopelijk werkt het team foutloos.”

En wat mogen we in 2015 nog verwachten?

Als het aan Max Verstappen zelf ligt, begint de tweede helft dit weekend al op de Hungaroring. De baan, bekend en berucht om z’n bochtige karakter waardoor inhalen lastig is, staat al sinds 1986 op de F1-kalender. Destijds een geweldige stunt van roerganger Bernie Ecclestone die z’n eerste grand prix achter het IJzeren Gordijn regelde en de Russen die eer onthield. Ruim 200.000 nieuwsgierigen uit diverse Oostbloklanden kwamen er op af.

In 1994 reikte Verstappen senior op de Hungaroring plots tot het podium; zijn eerste ereplaats in de Formule 1.

Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen 1994: 1st podium Jos Verstappen! RT @F1 30 memorable #HungarianGP moments. Let us know yours http://t.co/2vWMlNvk0C http://t.co/iPQcUP9Dqu

Een dergelijke stunt acht Max niet voor mogelijk, al is een plek buiten de punten voor hem in eerste instantie waardeloos. De kansen schat hij positief in:

“Volgens mij past het circuit goed bij onze auto. Dit zou een van onze beste races van het seizoen kunnen worden. De kwalificatie speelt een sleutelrol omdat het erg moeilijk zal zijn om in te halen. Maar zoals altijd doe ik mijn best en waag ik een inhaalactie bij elke gelegenheid die zich voordoet.”

De grand prix van Hongarije morgen live op BBC1 om 14.00 uur.

En dan verder nog…

  • Tennis in Scheveningen: de ATP Challenger genaamd Sport1 Open met onder meer Robin Haase en Thiemo de Bakker in de halve finales vandaag.
  • Natuurlijk de - nou ja - ontknoping van de Tour met vanmiddag finish op l’Alpe d’Huez. Blijven Robert Gesink en Bauke Mollema in de top 10 en stijgen ze misschien zelfs nog? En morgen dan natuurlijk ook La Course; de vrouwen wedstrijd over de Champs Elysees.
  • De loting van de kwalificatiepoules voor het WK 2018 in Rusland is ook vandaag. Je kunt er maar vroeg bij zijn, zeker nu er nog wat geregeld kan worden door Sepp.