Met tien man ‘spoorzoeken’ naar het euvel aan de miljoenenbaan

De Baron is de jongste attractie van pretpark de Efteling. Bij de start waren kinderziekten. „Blij dat we niet meehoeven.”

De Baron 1898 draait weer nadat technische problemen zijn opgelost. Foto Remko de Waal/ANP

Gillend hangen de passagiers van de nieuwe Efteling-achtbaan Baron 1898 enkele seconden boven de vrije val van 37,5 meter die de attractie zo spectaculair maakt, voordat de duik wordt ingezet. Bijna twee weken geleden blokkeerde de baan. Eén van de treintjes kwam vlak voor het ‘bungelpunt’ tot stilstand en ging niet meer voor- of achteruit. Bezoekers moesten er een voor een uitgehaald worden. Afgelopen zondag was het weer mis met de Baron en werd deze ruim een dag stilgezet. Alsof de attractie op zich nog niet spannend genoeg is.

Ben Auf der Haar en Marian Wassing stonden gisteren onder de achtbaan te wachten tot hun kinderen van 12 en 14 voorbij zouden razen. Auf der Haar: „Ik heb wel van tevoren even gevraagd of er nog problemen mee zijn, maar dat was niet zo.” Wassing: „We zeiden net nog tegen elkaar hoe blij we zijn dat ze oud genoeg zijn om zelf te gaan en dat wij niet meer mee hoeven.”

Het gezin uit Groningen wist helemaal niet dat de Efteling sinds 1 juli een spectaculaire nieuwe attractie heeft, tot deze negatief in het nieuws kwam. „Misschien hebben ze het wel expres gedaan”, suggereert Auf der Haar.

De storingen leverden inderdaad extra publiciteit op, maar het is echt „geen pr-stunt”, zegt Femke van Es, hoofd communicatie van de Efteling. Ze wil samen met technisch adjunct-directeur Pim van Kilsdonk bij wijze van uitzondering wel vertellen wat voor kinderziekten de Baron heeft – en dat deze nu moeten zijn opgelost. Liever laat de Efteling geen mensen achter de schermen meekijken, omdat dit „het sprookje kan verstoren”. Zorgen over de Baron zijn niet nodig. „Het is geen moment onveilig geweest”, zegt Van Kilsdonk.

De Efteling heeft bijna elk jaar wel een nieuwe show of attractie. „Want als je niet vernieuwt, lopen de bezoekersaantallen terug”, zegt Van Kilsdonk. En het park, 65 jaar oud, wil juist groeien; van 4,4 miljoen bezoekers vorig jaar naar 5 miljoen in 2020.

Niet elke nieuwe attractie heeft even veel impact. Dat Pinocchio volgend jaar aan het Sprookjesbos wordt toegevoegd, is niet zo’n operatie als een nieuwe achtbaan. Of ‘divebaan’, in het geval van de Baron. Die kostte 18 miljoen euro, jaren van plannen, het verhaal van een 19e-eeuwse hebzuchtige baron en zijn goudmijn bedenken, met de Zwitserse fabrikant de baan ontwerpen en maandenlang bouwen.

Dat de Baron twee keer stilviel, zegt Van Kilsdonk, komt doordat twee motoren boven de val niet goed op elkaar waren afgesteld. „Dat was niet gevaarlijk, maar daardoor brandde een zekering door.”

Alle achtbanen in het pretpark worden bestuurd door enorme computers. Als die het signaal krijgen dat er iets niet klopt, zetten ze de baan stil tot het probleem is verholpen. Dat kan al als een treintje abnormaal hoge of lage ‘rondetijden’ maakt. Dan gaan technici „spoorzoeken” op de baan.

Na de laatste storing waren tien man daarmee bezig. Van Kilsdonk: „Maandagochtend kwam het eurekamoment. Toen we wisten wat er aan de hand was, konden we het bij de bron aanpakken.”

De problemen met de Baron doen denken aan die met de Vliegende Hollander. Deze waterachtbaan ging in 2007 een jaar te laat open en lag daarna lang stil wegens technische mankementen. Zo erg wordt het met de Baron zeker niet, zegt Van Kilsdonk.

Hoewel de meeste bezoekers het geen probleem vinden een uur voor de Baron te wachten en er laaiend enthousiast uitkomen, zijn Auf der Haar en Wassing niet de enigen die liever beneden blijven. Ook Eftelingbaas Fons Jurgens gaf toe dat hij de attractie te eng vindt, met of zonder storing.