Leaseplan wil meer auto’s aan particulieren slijten

Een groep investeerders koopt het Nederlandse Leaseplan van zijn Duitse eigenaren. Na moeilijke crisisjaren gaat het weer beter met de leasemarkt.

VW-concern stapt uit Leaseplan. Foto Jochen Eckel / Bloomberg News

Leaseplan, dat al ruim vijftig jaar bestaat, is een van de minst bekende multinationals van Nederland. Gisteren werd bekend dat het bedrijf, dat in 32 landen bijna 1,5 miljoen auto’s beheert, wordt verkocht. Nu is het nog eigendom van het Duitse Volkswagen en de Duitse bankier Friedrich von Metzler. Aan het eind van het jaar moet het autoleasebedrijf, met het hoofdkantoor in Almere, zijn overgedragen aan een groep investeerders, waaronder de Nederlandse pensioenuitvoerder PGGM.

1 Waarom verkoopt Volkswagen?

Met Leaseplan wilde Volkswagen zijn positie op de leasemarkt versterken. Dat is in Nederland gelukt. Dit jaar werd de Volkswagen Golf het meest besteld. Maar de belangrijkste reden voor verkoop is dat Volkswagen liever zijn geld wil investeren in zijn eigen leasedienst, die enkel Volkswagens beheert. Met een investering in Leaseplan werkt Volkswagen indirect mee aan de aanschaf van auto’s van concurrenten.

2 Waarom wil de groep investeerders Leaseplan kopen?

De groep investeerders bestaat naast PGGM uit het Deense pensioenfonds ATP, de staatsinvesteringsfondsen ADIA uit Abu Dhabi en het Singaporese GIC en investeringsfondsen die worden geleid door het Britse TDR Capital en het Amerikaanse Goldman Sachs. Voor Leaseplan hebben ze 3,7 miljard euro over. PGGM ziet de deelname in het autoleasebedrijf met een omzet van 7,6 miljard euro als een lange termijninvestering „met een goede verhouding tussen rendement en risico”. Volgens Eric Jan Vink, hoofd van het private equity team van PGGM heeft Leaseplan „een ondernemende cultuur”, en „wereldwijd een toonaangevende positie”. Naar eigen zeggen hoort Leaseplan tot de top-3 in de meeste van de landen waar het actief is (in vrijwel heel Europa, en onder meer in India, Rusland, Australië en de VS). Het bedrijf maakte vorig jaar 372 miljoen euro nettowinst, ruim 14 procent meer dan een jaar eerder. Leaseplan ziet verdere groei in de markt voor private lease. Vorig jaar leaste het bedrijf 15.000 auto’s aan particulieren. Dat aantal wil het dit jaar verdubbelen. Daartoe is het onder meer een samenwerking aangegaan met Albert Heijn. Eerder dit jaar kon daar voor 149 euro per maand een Hyundai i10 worden geleast.

3 Wacht, was Leaseplan niet een bedrijf dat in de crisis aanspraak maakte op staatssteun?

Zeker. Zelfs het eerste. De recessie heeft Leaseplan geen goed gedaan. De winst daalde en het wagenpark kromp. In november 2008 leende Leasplan 6,5 miljard met garantie van de Nederlandse staat, voor de aanschaf van nieuwe auto’s. Terwijl de garantieregeling eigenlijk was bedoeld voor banken, opdat die bedrijven en particulieren leningen zouden blijven verstrekken. Omdat Leaseplan ook een banklicentie heeft, mocht het toch aanspraak maken op de garantieregeling. Leaseplan oogstte meer kritiek vanwege de bonussen, die ondanks de garantiestelling in 2010 werden uitgekeerd. Daar was de toenmalige minister van Financiën, Jan Kees de Jager, „niet blij” mee. Hij liet zich overigens zelf rondrijden in een dienstauto van Leaseplan. Over 2012 kreeg de directie geen bonussen, maar werden de salarissen voor de topbestuurders flink opgeschroefd. Vorig jaar loste het bedrijf het laatste deel van zijn door de staat gegarandeerde lening af. De garantie leverde de staat bijna 200 miljoen euro op.

4 Waarom heeft Leaseplan eigenlijk een banklicentie?

Het bedrijf heeft cash nodig voor de aanschaf van nieuwe auto’s. Dus je kunt er sparen. Op dit moment tegen een rente van 1,3 procent. Leaseplan beheert nu zo’n 4,3 miljard euro. Vanwege zijn banklicentie moet de aanstaande verkoop worden goedgekeurd door De Nederlandsche Bank.