Festen

(Thomas Vinterberg, 1998). In 1999 draaide in de bioscoop de eerste – en beste – film gemaakt volgens de regels van het Dogmamanifest. Het alom bejubelde en voortreffelijk geacteerde familiedrama lijkt mede dankzij de wendbare digitale cameraatjes uiterst realistisch. Festen was de tweede film van Vinterberg, hij maakte hem toen hij 28 was. Het verhaal speelt zich af op de dag van de zestigste verjaardag van een Deense hoteleigenaar. Al snel komen de problemen ook de feestzaal binnen, als oudste zoon Christian met zijn mes tegen zijn glas tikt en in zijn toespraak voor vader doodleuk het ergste familiegeheim onthult. Het wereldwijde succes van Festen zat Vinterberg vervolgens in de weg, het bracht torenhoge verwachtingen met zich mee. Iedereen ziet het liefst een tweede Festen. Maar dat is precies wat Vinterberg niet wilde. Zijn derde film, het dromerige It’s All About Love, moest zelfs een afrekening met de Dogma-regels worden. Maar de gestileerde sciencefictionfilm flopte genadeloos. Hoe dat voelde, zal Vinterberg ongetwijfeld uitleggen in het interview dat aan Festen voorafgaat.

André Waardenburg