Dit schrijven andere media vandaag

ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

De vervuiler betaalt: het is een bekende stelregel waarvan lang niet iedereen gelooft dat die wordt gevolgd. Maar het FD meldt dat de vervuiler steeds vaker ook echt verlies lijdt.

De krant:

“De malaise op de olie- en steenkoolmarkten in combinatie met strenger klimaatbeleid leidt tot toenemende zorgen over het risico op waardedaling van de bezittingen van energiebedrijven. Er staan voor duizenden miljarden euro’s op het spel.”

Om aan klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen schijnen steeds meer Europese landen te beseffen dat bepaalde sectoren eraan moet geloven. Neem de Duitse bruinkool. Duitsland heeft aangekondigd kolencentrales met een capaciteit van in totaal 2,7 gigawatt ‘in de mottenballen te leggen’, schrijft het FD.

En is nog maar het begin. Het Internationaal Energie Agentschap waarschuwt dat twee derde van alle gerapporteerde energiereserves in de wereld waardeloos zullen zijn, als landen zich houden aan de afspraak om de temperatuur niet verder te laten stijgen dan 2 graden Celsius tot aan 2050.

Protesten of niet, Shell gaat boren

Het ijs wordt er dunner, het water warmer, en dus is het Noordpoolgebied steeds interessanter. Shell loopt voorop in de verkenning van de noordelijk bodem; zoals Trouw schrijft staat de onderneming nu echt in de startblokken om te gaan boren in de Tsjoektsjenzee bij Alaska.

Het oliebedrijf ontving gisteren van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken de laatste twee benodigde vergunningen en wacht nu alleen nog op een nooduitrusting, aldus het dagblad.

NRC trok vorige maand nog op met de ‘kayaktivisten’ die probeerden om Shell in Seattle tegen te houden. De actie heeft weinig effect gehad.  Shell is vastberaden en Trouw legt uit waarom:

“De Amerikaanse geologische dienst (USGS) schat dat zich in het Noordpoolgebied 13 procent van de onontdekte aardolievoorraad bevindt, ongeveer 90 miljard vaten. Ook bevat het gebied 30 procent van de wereldwijde aardgasvoorraad, maar de belangstelling van Shell gaat voorlopig alleen uit naar olie.”

Een platenzaak leeft nog / weer

Fame is dood, lang leve Fame. Op het allerlaatste moment is de failliete platenzaak overgenomen door Media Markt. De twee bedrijven willen nu samen een ‘geweldige’ zaak in het centrum van Amsterdam gaan opzetten.

De faillissementsuitverkoop is van de baan. Opluchting heerst bij Fame, meldt RTLZ:

“We zijn erg blij met deze positieve ontwikkeling en zien de toekomst met onze nieuwe partner zonnig tegemoet.”