Containers per trein van China naar R’dam

Containers verschepen van China naar Rotterdam kan vanaf nu ook met de trein. In de Rotterdamse haven is afgelopen nacht de eerste lading van ongeveer twintig containers uit China aangekomen, die helemaal over het spoor door Azië en via Rusland zijn vervoerd.

De treinreis heeft circa twee weken geduurd. Daarmee zijn ze zo’n tien dagen sneller dan containers die onderweg zijn met een schip. Die tijdwinst is bijvoorbeeld interessant voor het vervoeren van producten die kunnen bederven.

Om vanuit China in Rotterdam te komen moest de vracht wel twee keer worden overgeladen op andere wagons. Dit komt doordat China, de landen van de voormalige Sovjet-Unie en de landen in West-Europa met verschillende spoorbreedtes werken.

De Chinese overheid investeert momenteel fors in het verbeteren van de spoorverbindingen met haar achterland, zowel in westelijke richting (Rusland en West-Europa) als in zuidwestelijke richting (Kirgizië, Oezbekistan, en Turkmenistan). Het bewind in Beijing steekt zeker 40 miljard dollar (36,4 miljard euro) in het uitbouwen van deze ‘Nieuwe Zijderoutes’. Er rijdt onder meer al zes keer per week een trein naar het Duitse Duisburg.

Het Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Rotterdamse haven nu ook betrokken wordt bij deze nieuwe transportcorridor. In Rotterdam is men niet bang dat de komst van containers per trein marktaandeel zal wegsnoepen van de containersvaart. Vervoer over het spoor is immers veel duurder. Voor de luchtvaart kunnen de treinen uit China volgens het Havenbedrijf wel een concurrent worden.

De trein die nu in Rotterdam is gearriveerd is van de Filippijnse railvervoerder Cargosped en wordt door Europa gereden door PKP Cargo, de grootste exploitant van goederentreinen van Polen. Cargosped heeft allaten weten dat het geen eenmalige rit is geweest. Het bedrijf wil ook in augustus en september nog een aantal containertreinen de verre tocht naar Rotterdam laten maken.