Air France-KLM ziet verslechtering resultaten tweede kwartaal

Air France-KLM ziet de resultaten in snel tempo verslechteren. Foto ANP/Remko de Waal

Air France-KLM heeft de resultaten in het tweede kwartaal verder zien verslechteren. Het bedrijf leed een verlies van 79 miljoen euro, tegen 11 miljoen een jaar eerder, zo blijkt uit de publicatie van de halfjaarcijfers. De operationele winst zakte met ruim 53 miljoen euro naar 185 miljoen.

De vliegmaatschappij zag de afgelopen maanden vooral dankzij de dure dollar de omzet nog met 3 procent oplopen tot 6,64 miljard euro. Het aantal vervoerde passagiers was nagenoeg hetzelfde (20.488) als in het tweede kwartaal vorig jaar (20.550). De hoge dollar verhoogde de opbrengst op vluchten van en naar de VS, 5.242 euro tegenover 5,112 dezelfde periode in 2014. Tegelijkertijd zorgde de dure dollar voor hogere kosten, wat de winst drukte.

Het winstdoel voor dit jaar werd begin van het jaar al losgelaten na tegenvallende resultaten over 2014. Ondertussen keldert de beurswaarde van het concern. Andere doelen voor dit jaar zijn reductie van de kosten met ruim 1 procent en een vermindering van de schuld met een miljard naar 4,4 miljard euro dit jaar.

Ondanks de slechtere resultaten reageerde het Damrak positief op het nieuws. Air France-KLM ging aan kop in de MidKap met een plus van 3,8 procent. De MidKap steeg 0,2 procent tot 739,57 punten, schrijft persbureau ANP.

Air France onderhandelt nog met piloten

De vliegmaatschappij heeft het al langer zwaar. De ticketprijzen staan onder druk door zware concurrentie in de markt, terwijl in belangrijke markten als Japan en Brazilië er een afnemende vraag is. De hoeveelheid vervoerde vracht daalde met tien procent afgelopen kwartaal; van 330 naar 295 ton. De lange stakingen van piloten vorig jaar hebben de onderneming ook geen goed gedaan.

Het luchtvaartconcern heeft de afgelopen tijd de druk op Franse piloten opgevoerd en gewaarschuwd dat als geen akkoord wordt bereikt over de cao en de broodnodige bezuinigingen, er hard gesneden moet worden in het vluchtaanbod. Eerder dit jaar schrapte Air France de lijndiensten naar Stavanger, Verona, Vigo en Kuala Lumpur en verlaagde de frequentie op een paar andere bestemmingen.

KLM bereikte onlangs overeenstemming over nieuwe cao’s waarin van al het personeel offers worden gevraagd. Bij Air France lopen die gesprekken nog, het concern sleepte begin juni nog de piloten voor de rechter omdat die geen eerder gemaakte bezuinigingsafspraken zouden zijn nagekomen.

Afgezien van lagere personeelskosten moet er ook bespaard worden op overhead; kosten daarvan moeten tussen nu en eind 2017 met 1,5 miljard euro omlaag. Verder worden zoals eerder aangekondigde verlieslatende routes geschrapt en investeringen in onder meer nieuwe vliegtuigen uitgesteld. Zo wordt de levering van nieuwe langeafstandstoestellen, de Airbus A350 en de Boeing Dreamliner uitgesteld.