Iets meer Nederlanders winkelen online: 10,4 miljoen

Nog steeds neemt het aantal mensen dat online winkelt toe. In 2014 hadden 10,4 internetgebruikers van 12 tot 75 jaar wel eens wat gekocht op internet, tegenover 10,3 miljoen mensen in 2013. De online omzet van de detailhandel steeg wel met 11 procent.

Een medewerker van Docdata, het logistieke centrum van bol.com, is druk bezig met de verwerking van cadeaus. Foto ANP / Koen van Weel

Nog steeds neemt het aantal mensen dat online winkelt toe, zij het minimaal. In 2014 hadden 10,4 internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar wel eens wat gekocht op internet, tegenover 10,3 miljoen mensen in 2013.

Ondanks de kleine stijging van het aantal internetconsumenten verdiende de detailhandel online ruim 11 procent meer in 2014 dan in 2013. We besteedden dus meer op internet per persoon.

Acht miljoen van de internetgebruikers in 2014 noemt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ‘frequente e-shoppers’, zij hebben de laatste drie maanden van het jaar minstens één keer iets online gekocht. Ongeveer twee miljoen internetgebruikers kochten het afgelopen jaar niets op internet. Meer dan drie kwart van de internetgebruikers winkelt dus regelmatig online, tegenover de helft tien jaar geleden.

Vakanties beginnen op internet

Wat kopen we dan online? Reizen en kleding staan nog altijd bovenaan: tweederde van de frequente e-shoppers boekt wel eens een trip of koopt wel eens schoenen, zwembroeken of zomerjurkjes online. Meer dan de helft bestelde kaartjes voor evenementen. Ten opzichte van 2013 kochten vooral meer mensen goederen voor het huishouden, zoals meubels, wasmachines en speelgoed: 39 procent vorig jaar tegenover 31 procent een jaar eerder, volgens het CBS.

Online gedrag

In maart maakte CBS al cijfers bekend over ons internetgedrag over de periode 2005-2014. Toen bleek dat negentig procent van de Nederlanders vorig jaar dagelijks gebruik maakte van internet. Bij de jongeren van 12 tot 25 jaar is dat 94 procent. De 65-plussers hebben veel vooruitgang geboekt: driekwart is elke dag online, tegenover 43 procent in 2005.

Naast winkelen doen we nog veel meer op internet. Zes van de tien internetgebruikers leest bijvoorbeeld de krant digitaal. Maar internetbankieren was de populairste activiteit op het web: 86 procent regelt zijn bankzaken online.

En hóe internetten we?

Sinds 2005 is ook de manier waarop we het web bereiken drastisch veranderd. Gebruikte in 2005 nog 93 procent van de huishoudens internet op de pc, in 2014 was dat slechts 61 procent. Mobiel internet steeg in die periode daarentegen van 12 naar 78 procent en zal waarschijnlijk nog wel even doorgroeien.