Unilever ziet de winst dalen terwijl de omzet stijgt

Exterieur van het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto ANP/Lex van Lieshout

Unilever heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder winst gemaakt in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Tegelijkertijd groeide de omzet van het bedrijf, met name dankzij een sterke euro.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf vanochtend heeft gepubliceerd. De nettowinst daalde met 11 procent ten opzichte van vorig jaar naar 2,7 miljard euro. De omzet steeg met 12 procent in vergelijking met het eerste half jaar van 2014 naar een totaal van 27 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten blijft een groei van 2,9 procent over.

Topman Paul Polman over de cijfers:

Twitter avatar Unilever Unilever News Paul Polman: We’ve made progress in delivering consistent, competitive, profitable & responsible growth, now in the seventh year

De multinational, bekend van merken als Dove, Axe, Lipton, Becel en Magnum, heeft last van een lage consumentenvraag. Daardoor neemt de hoeveelheid verkochte producten maar in beperkte mate toe. Wel verwacht Unilever dat het over heel 2015 de verkopen iets sterker kan laten groeien dan de concurrentie.

Van massa naar luxe?

Wat betreft de omzet profiteerde het bedrijf met 174.000 werknemers van de voor Unilever gunstige ontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar. De afgelopen jaren had Unilever juist last van een zwakke euro, maar dit jaar is dat positief veranderd. Naast de wisselkoerseffecten waren vooral prijsverhogingen op de Amerikaanse continenten debet aan de omzetgroei. Qua volume steeg de omzet slechts met 1,1 procent.

Om de winst te vergroten probeert Unilever de laatste tijd het assortiment te verbreden met producten die winstgevender zijn. Daarbij kijkt het bedrijf vooral naar ‘high-end’-luxeproducten waarop veel marge valt te pakken. Zo kocht Unilever de laatste maanden onder andere Murad Skincare, dat 84 dollar (bijna 77 euro) rekent voor een “anti-verouderingsproduct”, en het ijsmerk Talenti, dat zeezout-caramel ijs verkoopt in bekers van nog geen halve liter voor ruim 30 dollar (27 euro).