Hoe de pulp van Sharknado toch kon uitgroeien tot een enorme culthit

Voor wie op Twitter zat leek het gisteren wel alsof heel Amerika zat te kijken naar Sharknado, een film over tornado’s die bloeddorstige haaien over de hele stad Washington verspreiden met alle dodelijke gevolgen van dien. Het was al het derde deel van de filmserie. Hoe kan zoiets waanzinnigs zo populair worden?

De filmposter van "Sharknado 3: Oh Hell No!". Foto screenshot Twitter

Voor wie op Twitter zat leek het gisteren wel alsof heel Amerika zat te kijken naar Sharknado, een film over tornado’s die bloeddorstige haaien over de hele stad Washington verspreiden met alle dodelijke gevolgen van dien. Het was al het derde deel van de filmserie. Hoe kan zoiets waanzinnigs zo populair worden?

De films, waarvan het derde deel Sharknado 3: Oh Hell No! vanavond op Syfy Nederland en nog 85 andere landen te zien is, zijn zo slecht dat ze de bioscopen niet eens halen. De specials effects zijn ondermaats, de dialogen, die van one-liners aan elkaar hangen, lachwekkend en het acteerwerk uiterst geforceerd.

Mockbusters

De films worden gemaakt door de kleine filmstudio The Asylum. De studio moet het hebben van films die zo slecht zijn dat ze weer goed gevonden worden. Ze worden mockbusters genoemd: films die qua titel en uiterlijk lijken op grote Hollywood-films, maar per film maar enkele honderdduizenden dollars kosten. Voor Hollywood is zo’n kopie een twijfelachtige eer, maar niettemin een eer, schrijft redacteur Hans Klis vandaag in nrc.next:

“Het succes van Sharknado heeft The Asylum op de kaart gezet. Ook in Hollywood. Iets wat Latt maar beangstigend vindt. “Ik hoor weleens dat iemand ons noemt tijdens een vergadering van Disney en dan denk ik: waarom? We’ve got nothing to offer. Wij zijn dat brutale joch waar niemand mee gezien wil worden!”

“Toch lijkt het erop dat sommige regisseurs pas voelen dat ze gearriveerd zijn als er een mockbuster is gemaakt van een van hun films. Eenzelfde dubieuze eer als bij een – meestal even zo lachwekkende - pornoparodie.”

Wat te denken van Transmorphers (gebaseerd op Transformers) of The Day the Earth Stopped (The Day the Earth Stood Still)?

Met dit soort film probeert The Asylum de onoplettendheid van mensen uit te buiten. Want wie ziet het verschil tussen bovenstaande filmtitels? En daarnaast maakt de filmstudio ook eigen creaties. Mega Shark vs. Crocosaurus bijvoorbeeld, en dus de Sharknado-reeks.

Twitteren op het niveau van de Super Bowl

Sharknado dankt zijn succes aan social media. De eerste film kreeg 387.000 meldingen op Twitter. Sharknado 2 trok 3,9 miljoen kijkers en had meer dan 1 miljard Twitter impressions, het aantal keer dat alle Twittergebruikers bij elkaar een tweet over Sharknado voorbij zagen komen op hun Twitterfeed. Dat zijn getallen die normaal gesproken zijn voorbehouden aan de Super Bowl (2,5 miljard in 2015) of de Oscaruitreikingen (3,3 miljard in 2014)

Gisteren ging het ook los op Twitter: de hashtag #Sharknado3 was sneller trending dan het filmpje van afgelopen week waarin een surfer wordt aangevallen door een haai. Hoofdrolspeler Ian Ziering twitterde dat er ditmaal 2,1 miljard Twitter impressions over de film waren. En niet alleen op social media werd over Sharknado gepraat. Ook verschillende traditionele media, waaronder het gerespecteerde The Guardian, hielden zelfs liveblogs bij terwijl de film werd vertoond op televisie.

Twitter avatar IanZiering Ian Ziering .#Sharknado3 2.1 billion twitter impressions…

Gruwelijke eindes

Een groot aandeel van het succes van de films zit in de vele cameo’s van bekende (B-)acteurs en de gruwelijke manieren waarop ze worden omgebracht. Hoe spectaculairder de dood, hoe beter.

In deel drie zitten onder andere David Hasselhoff, Jerry Springer, zanger Ne-Yo, miljardair Mark Cuban, George R. R. Martin (auteur van de boeken waarop Game of Thrones is gebaseerd) en de hoofdrolspeler van de kinderserie Malcolm in the Middle. De hoofdrolspelers zelf zijn ook van het B-garnituur. Ziering speelde ooit in Beverly Hills 90210, terwijl tegenspeelster Tara Reid bekend is van films als American Pie en Van Wilder.

Beslissen over leven en dood

De makers van de film omarmen handig de cultstatus en alle bijbehorende aandacht die de films hebben gekregen op social media. In de film van gisteren was veelvuldig sprake van product placement, producten die terloops worden genoemd of in beeld verschijnen ter promoto. The Asylum verdient er flink aan.

En ze zijn nog niet klaar met de rondvliegende haaien. Gisteren maakten ze vlak na afloop van de film bekend dat een nieuw deel alweer in de planning staat. Of April, het personage van Tara Reid, daarin voorkomt is geheel aan de fans. Zij mogen op Twitter bepalen of ze nou wel of niet is gestorven in de slotscène van deel 3.

Twitter avatar SharknadoSyfy Sharknado Will April make it to ‘Nado number 4? YOU DECIDE! VOTE now using #AprilLives OR #AprilDies! #Sharknado3 http://t.co/4vU8sIrCxR
Lees ook in nrc.next: Cultvermaak, het verhaal van de oprichter van The Asylum