Zwarte Cross introduceert ‘Zoepsidie’

In tijden van werkloosheid en dalende koopkracht neemt Zwarte Cross het op voor bezoekers met een krappe beurs. Het motor- en muziekfestival in de Achterhoek verleent armlastige festivalgangers aankomend weekend ‘Zoepsidie’, een soort microkrediet van een x-aantal muntjes. „Zo kunnen bezoekers met beperkt budget ook een keer een rondje geven of de kinderen trakteren op een frietje of ijsje”, legt festivalwoordvoerder Pieter Holkenborg uit.

Wie aanspraak wil maken, kan op de festivalweide een aanvraag indienen bij een rondrijdend loket. Twee „strenge, doch rechtvaardige” festivalambtenaren beslissen of en met hoeveel muntjes ze die honoreren.

De nieuwe dienst is een actie met een knipoog. Het loket wordt bemand door acteurs die de draak zullen steken met onrechtmatige aanvragers. Met serieuze verhalen belooft het festival netjes om te gaan. Er zit volgens Holkenborg een oprechte gedachte achter. „Ik hoop dat we er heel veel mensen een plezier mee doen. We vinden het belangrijk dat iedereen een goede tijd kan hebben.” De organisatie daagt bezoekers zonder geldzorgen trouwens ook uit om een aanvraag te doen. „Goede voorstellen met betrekking tot naastenliefde, creativiteit en het mooier maken van de wereld worden ook in behandeling genomen.”