Australische zender ABC sluit verliesgevende winkels

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volgens The Sydney Morning Herald is de sluiting van de fysieke winkels van ABC een typisch gevalletje ‘Video killed the radio star‘. De opkomst van online verkoopsites hebben volgens de eigenaar, de gelijknamige Australische zender, tot deze beslissing geleid. De winkels waren de afgelopen jaren een verliesgevend blok aan het been geworden.

In de winkels van ABC konden kijkers en andere consumenten terecht voor merchandise. Maar nu moeten zij langzaam gaan uitwijken naar de online verkoopsite van de 35-jarige winkelketen. Door de sluiting komen zo’n driehonderd medewerkers van de vijftig winkels en 78 outlet stores in Australië op straat te staan. Het opdoeken van de keten zal geleidelijk gaan, afhankelijk van de huurcontracten van de locaties.

Het sluiten van ABC Retail past in een groter pakket aan bezuinigingen (ter waarde van 254 miljoen Australische dollar) om de zender weer concurrerend te maken op de krappe Australische televisiemarkt.

Accenture wil Azië veroveren

Consultancy-reus Accenture neemt het in Hong Kong gebaseerde digitale reclamebureau PacificLink over voor een onbekend bedrag, meldt Asia Nikkei Review.

Volgens Accenture moeten de vijf onderdelen van PacificLink (PacificLink iMedia Ltd, Pixo Punch Ltd, LemonXL Ltd, AvantBiz Consulting Ltd en DMA Solutions Ltd) het bedrijf helpen om diensten aan te bieden in “een snel ontwikkelende en groeiende Chinese markt”. De nieuwe aanwinst voor het consultancy consortium, maakt al sinds 1998 reclame op mobiele apparaten in Azië.

Accenture is hard bezig met het consolideren van de wereldwijde digitale reclamemarkt. Eerder dit jaar kocht het al Reactive Media Pty Ltd, een Australisch bureau, en in juni het Zweedse consultancybureau BrightStep.

Tata wil ook naar de cloud

Tata Communications wil van zijn logge data centra af, meldt The Times of India. Deze moeten zo’n 500 miljoen dollar opleveren om schulden af te betalen.

Tata Communications - waarvan de waarde op zo’n 3,2 miljard dollar wordt geschat - schakelt voor de transactie de Japanse bank Nomura in, laten ingewijden weten. Volgens The Times zouden verschillende concurrenten en investeerders interesse hebben in de datacentra verspreid over India, de VS, het Verenigd Koninkrijk en Singapore. De verkoop zou volgens de krant ingegeven zijn door de trend om data-opslag (in de cloud) steeds meer uit te besteden aan derden.