Voor een Tupperwarefeestje moet je in Rio de Janeiro of Jakarta zijn

flickr.com/sundazed

Het is een begrip: de Tupperwareparty. Iemand die langs komt om iets te demonstreren en te verkopen aan een huiskamer vol al dan niet enthousiaste bekenden van elkaar. Het bedrijf dat ermee begon, Tupperware, bestaat nog steeds. En dit is hoe het een omzet van 2 miljard dollar per jaar weet te genereren.

Patent op de ‘burping seal’

Het bedrijf maakt wereldwijd winst, al wisselt de hoogte daarvan de afgelopen jaren.

Tupperware werd in 1945 opgericht door Earl Tupper, in de Verenigde Staten. In 1962 kwam Tupperware naar Nederland. Bakjes van het merk onderscheidden destijds doordat ze luchtdicht waren. De manier waarop dat gemaakt was, werd door Tupperware gepatenteerd. Het Tupperwarebakje maakte bij het sluiten een typisch geluid. In het reclamefilmpje uit 1961 werd het uitgelegd:

Inmiddels vind je in het assortiment van Tupperware ook keukenhanddoeken, messen en zelfs schalen van een plasticsoort die in de oven kan. En de bewaarbakjes zijn ontwikkeld tot ware ‘VentiSmart-boxen’ die de luchtcirculatie rond je groente en fruit reguleren. Tupperware heeft zich ook toegelegd op niet-elektronische keukenapparatuur:

Het netwerkmodel

Tupperware introduceerde als eerste bedrijf de beroemde huiskamerfeestjes. Na afloop kon iedereen plastic aanschaffen. Tegenwoordig zijn de Tupperwareparty’s veranderd in actieve workshops. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt gekookt met de spullen van Tupperware.

De workshops worden nog steeds uitgevoerd door ‘consulenten’ of ‘demonstratrices’ (m/v). Die moeten zelf bij Tupperware de bakjes en andere apparaten aanschaffen. Ze krijgen korting op de producten, maar moeten vervolgens een deel van de winst weer afdragen aan Tupperware. Dat scheelt het bedrijf een hoop in de kosten voor bijvoorbeeld vaste werknemers en winkelhuur. Zij moeten zelf nieuwe consulenten werven - makkelijk voor het bedrijf.

Succes in Azië

Te zien is dat de verkoop in Europa en de VS de afgelopen jaren aan het dalen is. Vorig jaar vormde Noord-Amerika nog maar een tiende van de markt van Tupperware. Maar juist in Zuid-Amerika en Azië heeft Tupperware succes.

In Azië vallen bijvoorbeeld de ‘rijst-dispenser’ en Hello Kitty-lunchboxen in de smaak. Maar Tupperware verkoopt ook hele andere dingen - in andere prijsklassen. Bijvoorbeeld in China, Maleisië en Singapore, waar de Nano Nature waterfilter populair is. Aan te sluiten op je kraan, voor direct schoon drinkwater. Kosten? Net geen 1.300 dollar.