Van massa naar luxe: mosterd van 85 dollar

Het gros van de Unilever-producten is bedoeld voor massaconsumptie. Denk: zeep van Dove, ijs van Magnum, mayonaise van Calvé of Hellmann’s.

De laatste tijd is het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern echter bezig met een opwaartse beweging. De multinational (omzet: 48,4 miljard euro) koopt allerlei ‘high-end’-luxeproducten, die niet voor de massa maar voor de bovenklasse bedoeld zijn. En waar fiks hogere marges op zitten, wat simpelweg betekent dat er meer winst mee te verdienen valt.

Zo schafte Unilever de afgelopen maanden vier luxe merken op het gebied van persoonlijke verzorgingsproducten aan. Murad Skincare rekent 84 dollar (bijna 77 euro) voor een flesje ‘Rapid Collageen Infusion’: een „anti-verouderingsproduct” dat „fijne lijntjes bestrijdt”. Kate Somerville verkoopt potjes crème van 150 dollar.

Afgelopen december kocht Unilever het ijsmerk Talenti dat zeezout-caramel ijs verkoopt in bekers van nog geen halve liter voor ruim 30 dollar.

Unilever is ook nadrukkelijker aanwezig in de winkelstraten, met luxe boetieks waar uitsluitend thee wordt verkocht, of mosterd. T2 verkoopt thee van dertig tot veertig dollar per busje. En bij de Maille-boetieks in Londen, Parijs en New York is mosterd te koop van 85 dollar.