Fraaie cijfers van Apple stellen beleggers teleur

Apple liet gisteren goede resultaten zien, maar zijn aandeel kelderde, vanwege zorgen over de toekomst.

Silhouet van topman Tim Cook in het logo van het Apple-concern. Foto David Paul Morris / Bloomberg

Apple heeft vorig kwartaal veel meer omzet behaald dan een jaar geleden, vooral door de verkoop van telefoons. Het Amerikaanse bedrijf verkocht tussen april en juni voor 49,6 miljard dollar (45,3 miljard euro) aan producten, zo maakte Apple gisteren bekend. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dat nog 37,4 miljard.

Ook de winst van Apple is aanmerkelijk hoger dan een jaar eerder. Netto komt het bedrijf uit op een winst van bijna 10,7 miljard euro, een kleine 3 miljard meer dan in dezelfde periode van 2014. Het bedrijf presteert daarmee boven de verwachtingen: marktkenners van Yahoo hadden ingezet op een iets lagere omzet en winst.

Desondanks kelderde de koers van Apple gisteren op Nasdaq met ruim 6 procent, waardoor het bedrijf zo’n 66 miljard dollar van zijn beurswaarde verloor. Reden is dat de resultaten over het laatste kwartaal beleggers tegenvielen. Ze maken zich met name zorgen over stagnatie van de verkoop van iPhones en over de groei in China.

Apple’s omzet in China werd weliswaar ruim verdubbeld, maar de verwachting van topman Tim Cook, dat China in de nabije toekomst de grootste afzetmarkt voor Apple zal zijn, wordt kennelijk niet geloofd. Maar Cook bleef gisteren positief. „We voelen ons geweldig over hoe we het gedaan hebben.”

Apple haalde ook vorig kwartaal weer het merendeel van zijn omzet (63 procent) uit de verkoop van telefoons, al jaren de melkkoe van het bedrijf. De omzet uit telefoons bedroeg de afgelopen drie maanden 31,4 miljard dollar, tegen 19,8 miljard vorig jaar. De omzet uit de verkoop van tablets lag juist lager dan vorig jaar.

Ook onder het kopje ‘andere producten’ is de omzet afgelopen kwartaal gestegen ten opzichte van vorig jaar. Hieronder valt de Apple Watch, de smartwatch die Apple sinds vorig kwartaal verkoopt. Hoeveel van die omzet van 2,6 miljard aan horloges te danken is, en hoeveel klokjes er in één kwartaal zijn verkocht, is niet in de cijfers terug te vinden. Analisten schatten dat er zeker 1,9 miljoen horloges zijn verkocht. Minder dan de 3 tot 5 miljoen die ze hadden voorspeld.

Apple-watchers keken vooral uit naar de horlogecijfers, omdat ze wat zeggen over de innovatiekracht van Apple onder topman Tim Cook. Al zeggen die cijfers niet alles: het horloge is pas een paar maanden op de markt, ook de iPhone werd pas na een tijdje een echt succes. Ook leert de ervaring dat nieuwe Apple-producten het vooral goed doen tijdens het vakantieseizoen. Bovendien is het horloge nog op weinig plaatsen te koop.