Er is geen bal op de tv...

Er houden nogal wat Nederlanders in eigen land vakantie. Sowieso duurt een vakantie een week of drie. Maar de NPO doet of Nederland ’s zomers maandenlang massaal wegtrekt, en wel zo ver dat tablet, laptop en smartphone in die oorden niet werken en er dus geen tv gekeken wordt. En dus gaat de tv-programmering op stationair en moet de tv-kijker het, volgens een steekproef van deze krant, met voor het merendeel herhaalde programma’s doen. De commerciële tv-stations houden het vrijwel compleet op herhalingen. De NPO, ondersteund met belastinggeld van haar publiek, zou zich kunnen onderscheiden. Maar ook zij volstaat met herhalingen. Niet zoveel als de commerciëlen, maar toch aanzienlijk: ruw geschat wordt tweederde van elke avond ermee gevuld. Met oude series, soms voor de zoveelste keer. Met populaire programma’s die hoge kijkcijfers haalden. Met documentaires. Veel lijn zit er niet in.

Dat voelt als een veredelde versie van Uitzending gemist, maar dat betwist televisiedirecteur Frans Klein van publieke omroep NPO. De herhalingen noemt hij „tweedekans-uitzendingen” van „pareltjes uit de schatkamer van NPO”, die het verdienen een „nieuw publiek te bereiken”. Dat moeten die pareltjes dan, net als de eerste keer toen ze over het hoofd werden gezien, op eigen kracht doen. Want de NPO maakt geen haast om extra aandacht te organiseren.

Trouwens, dat publiek heeft, ook volgens Klein, dat ge-herhaal nauwelijks in de gaten. Waarmee hij onbedoeld het gebrek aan urgentie van veel tv-programmering erkent en suggereert dat wat de NPO betreft tv-kijken geen grote rol speelt in de Nederlandse huishoudens. Het maakt niet uit wat erop is, de kijkertjes merken het niet eens. Maar als dat waar was, waarom dan überhaupt tijd, moeite en geld besteden aan nieuwe tv-programma’s?

Feit is dat ’s zomers veel minder mensen tv kijken – gemiddeld 2,5 miljoen per avond, tegen 3,2 miljoen in de andere maanden. Is dat omdat het zomer is? Of doordat er, zoals Doe Maar ooit zong, toch „geen bal op de tv” is („alleen een film met Doris Day” – dit jaar vier films van Woody Allen, in augustus, waarmee de VPRO zijn kijkers betrekt bij het Allen-zomerretrospectief in de filmhuizen ). Als hét zomeravondevenement op tv trekt Zomergasten jaar in jaar uit onevenredig veel aandacht. Dat kan erop wijzen dat zomerkijkers toch grage kijkers zijn, met eindelijk rust voor bijzondere programmering. Het is aan de NPO om te bezien hoe hun tegemoet te komen.

Het herhaalregime is vooral een bezuinigingsmaatregel, het scheelt wekelijks de helft aan budget. Ongewoon is dat niet. Ook kranten bezuinigen in de zomer. Met dunnere kranten. Maar daarin schotelen ze de lezer geen oude artikelen voor. Ze kijken wel uit.