Drie dingen die op dit moment belangrijk zijn voor Facebook

foto Bloomberg

Het blijft lekker om af en toe een beetje te schelden en te klagen over Facebook. Op oudtantes die je festivalfoto’s becommentariëren zitten maar weinig mensen te wachten, en echt hip is het sociale medium al lang niet meer geweest. Maar toch blijkt keer op keer dat veel mensen niet helemaal zonder kunnen. Ondanks het geklaag blijven er nog volop mensen foto’s posten, filmpjes kijken en nieuws lezen.

Volgende week presenteert het bedrijf halfjaarcijfers, en de verwachtingen zijn bijzonder positief. Het gaat al maanden goed met het bedrijf, en dat is te zien aan de beurskoers:

Waar zal het vooral over gaan bij de cijfers volgende week?

1. Mobiele advertenties

Facebook is er de laatste jaren in geslaagd om bij te blijven met grote veranderingen in de manier waarop mensen elkaar op smartphones berichten sturen. Door de overname van WhatsApp en Instagram boorde het bedrijf enorme nieuwe groeimarkten aan, en wist het te veranderen in een bedrijf dat vooral op vaste computers goed scoorde, in een mobile-first bedrijf. Analisten zullen vandaag goed opletten hoeveel geld Facebook inmiddels verdient met advertenties op smartphones.

Vooral rondom filmpjes laat Facebook de laatste tijd meer mobiele advertenties zien. Het is afwachten of het bedrijf er op zijn sociale netwerken in slaagt om de balans te vinden tussen geld verdienen aan advertenties, en gebruikers niet al te veel ergeren met reclame.

2. Facebook als nieuwsmedium

Analisten verwachten de komende tijd ook veel van de nieuwe diensten van Facebook op het gebied van nieuws. Het aantal mensen dat zijn dagelijkse nieuws via Facebook krijgt groeit al langer hard. En eerder dit jaar voerde het Instant Articles in: waarbij Amerikaanse kranten artikelen direct op Facebook publiceren. Vandaag kunnen er voor het eerst cijfers komen over wat Facebook daaraan verdient.

3. Zorgen voor morgen

Het grootste punt van zorg voor oprichter Mark Zuckerberg blijft Snapchat, de app die hij nooit heeft kunnen overnemen. Snapchat is vooral populair onder pubers. Deze week bleek nog dat het aantal gebruikers in Nederland het laatste jaar zelfs is verdubbeld, tot bijna 2 miljoen. Het wordt een steeds serieuzere concurrent voor Facebooks dominantie op socialemediagebied - en Zuckerberg weet als geen ander hoe snel dat kan gaan. Beleggers hopen al langer te horen hoe Facebook dat gaat aanpakken.

In Europa dreigen bovendien hele andere problemen. De Europese Commissie is de laatste maanden veel strenger geworden op grote technologiebedrijven. Facebook heeft het meest te vrezen van een strengere aanpak rondom privacy. Het is daarom al enkele maanden bezig met een charmeoffensief om privacyvriendelijker te worden. De Europese Commissie wil je als groot Amerikaans technologiebedrijf namelijk niet graag tegen je hebben.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat Facebook op 22 juli cijfers zou presenteren. Dit klopte niet. Facebook heeft de presentatie een week verschoven.