Amerikaanse en Britse lezer trekt zich weinig aan van kritiek op Harper Lee

Een bord voor een boekhandel in Londen op de dag waarop de verkoop van Go Set a Watchman van start ging (Foto EPA/Andy Rain)

Het verhaal is een beetje “klonterig” (The New York Times Book Review). Van een “hereniging met de helden uit To Kill a Mockingbird” is geen sprake (The Guardian). Het boek heeft “weinig urgentie” (Los Angeles Times). Het is van een “bedenkelijke literaire kwaliteit” (The Independent).

Hèbben negatieve, of op z’n minst kritische besprekingen wel enig effect op de verkoopcijfers van een boek? Dat is de vraag die rijst nu blijkt dat een ronduit zuinige ontvangst in de Amerikaanse en Britse geschreven media een commercieel succes van Go Set a Watchman niet in de weg staat. De tweede roman van schrijfster Harper Lee, bekend van de klassieker To Kill a Mockingbird uit 1960, doet het een week na verschijning erg goed.

Volgens HarperCollins, Lee’s uitgever, zijn er in zeven dagen tijd al meer dan 1,1 miljoen exemplaren van de roman in Canada en de VS verkocht. Niet eerder verscheen er bij HarperCollins een boek dat in de eerste week zo goed verkocht, aldus een jubelende HarperCollins. En volgens Penguin Random House, de uitgeverij die het Verenigd Koninkrijk bedient, werden er in hun territorium ook al 200.000 exemplaren verkocht. Go Set a Watchman stootte hiermee Grey, E.L. James’ mannelijke pendant van Vijftig Tinten Grijs, van de eerste plek in de Britse bestsellerlijst af.

Zoe Sugg

En in Nederland? De vertaling van Go Set a Watchman is inmiddels aan een vierde druk toe, en als ook die verkocht is zijn er volgens uitgever De Bezige Bij 10.000 exemplaren van Ga heen, zet een wachter verkocht. Daar bovenop werd de Engelstalige versie in ons land ook nog eens zo’n 2000 maal verkocht. En dáár weer bovenop: ook de verkoop van Spaar de spotvogel, de vertaling van To Kill a Mockingbird, zit met de media-aandacht voor opvolger Go Set a Watchman in de lift. In de laatste editie van de Bestseller top 60 staat de Spotvogel (27) zelfs drie treetjes hoger dan de Wachter (30).

Vloog een roman in de eerste week ooit zo hoog? Nou, in het Verenigd Koninkrijk eind vorig jaar nog. En ook nog wel een stukje hoger dan Lee. Ooit gehoord van Girl Online? Het kwam uit de pen van Zoe Sugg, een jonge vrouw die naam maakte als blogger. Haar debuut verkocht volgens The Bookseller in week 1 liefst 78,000 keer. En volgens de BBC werden er van Grey alleen al in de eerste drie dagen een kleine 650.000 exemplaren verkocht in het Verenigd Koninkrijk. In de VS verkocht Harry Potter and the Deathly Hallows in 2007 in de eerste 24 uur 8,3 miljoen keer. En Joris Luyendijk, om maar iemand te noemen, verkocht in de eerste weken zo’n 12.000 stuks van Dit kan niet waar zijn per week in Nederland. Precieze cijfers van de eerste week van Dan Browns Het verloren symbool (2009) zijn er niet, maar de eerste 500.000 waren volgens uitgever Luitingh-Sijthoff na anderhalve maand verkocht.