Welkom in de wondere wereld van McDonald’s waar alles perfect is

Foto NRC

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een rondleiding in de McDonald’s in Hoorn.
Wie: Trainingsconsultant Cathy van de Weijer, communicatiecoördinator Sharon Cheng, restaurantmanager Boi Duindam en crewtrainer Ranu Nagi

Zoef… De schuifdeuren van de McDonald’s in Hoorn glijden open. De vloer glanst, de counter glimt, de menulijst erboven blinkt. “Goedemorgen”, groeten de frisse jongens en meisjes achter de kassa in koor. Van het vers gesteven bloesje wordt een onzichtbaar pluisje geplukt, een haarlok wordt zorgvuldig onder het petje geschoven.

“Wat goed dat je er bent”, glimlacht Cathy van de Weijer, trainingsconsultant. “Iets te drinken?” vraagt Sharon Cheng, de communicatiecoördinator. “Wat leuk om je te mogen rondleiden door ons restaurant”, zegt Boi Duindam, restaurantmanager.

Voedselschandalen en lage lonen

Welkom in de wondere wereld van McDonald’s. Hier wordt je hamburger binnen precies tweeënvijftig seconden gemaakt, is je milkshake altijd exact koud genoeg en mag je zoveel servetjes pakken als je wilt. Hier is alles perfect.

Maar wacht even, hoe zit het dan met al die voedselschandalen waar je alsmaar over hoort? “Zulke dingen gebeuren niet!”, haast Cheng te melden. Volgens haar voldoen de burgers aan alle eisen die de Europese Unie stelt. Een hap naar adem. Nog wat te drinken? Een verse smoothie misschien?

Laten we het eerst even over de lonen van de werknemers hebben. In Amerika braken dit voorjaar protesten uit over de slechte verdiensten bij McDonald’s. “We work, we sweat, put $15 in our check”, werd er geroepen door werknemers die smeken om een minimumloon van vijftien dollar per uur. Ook in Nederland werd er geprotesteerd. Tijdens de opening van een nieuwe vestiging in Rotterdam werd de speech van burgemeester Aboutaleb ‘verstoord’ met de eis om hoger loon voor achttienjarigen en meer vaste banen. Cheng schakelt over op de automatische communicatiecoördinator: “McDonald’s voldoet aan alle geldende wet-en regelgeving en volgt de horeca-cao. Bij een eventuele verandering van wet- en regelgeving houden we ons daar uiteraard ook aan.”

Boi Duindam, een vegaburger en Ranu Nagi

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Burgertjes flippen

Dan mogen we eindelijk naar de keuken, waar crewtrainer Ranu Nagi wacht. Hij leert de werknemers hoe ze de perfecte hamburger moeten maken. “Alles begint met de sausjes. Dan komen de extra’s, uitjes, sla en augurk.” ‘Dressen’ wordt dat genoemd. De Big Mac is het moeilijkst, vertelt Nagi. “Want die moet aan twee kanten gedressed worden.” En dat dus binnen die gevreesde tweeënvijftig seconden. Stressvol? “Nee hoor”, bezweert Duindam. “Het is juist lekker, flink doorpakken!”

Vindt Van de Weijer ook. Voor ze opklom binnen het bedrijf heeft ze in de keuken gestaan. “Een paar keer per jaar mogen we bij wijze van bedrijfsuitje weer even wat burgertjes flippen. Heerlijk is dat! Burgers maken, dat gaat toch in je bloed zitten.”

Al was het maar in de vorm van een te hoog cholesterolgehalte door al die smeuïg gedressde burgers. We beginnen er maar niet over.