Fiorucci, man van de stretchjeans en de kleurtjes, overleden

De Italiaanse modeontwerper Elio Fiorucci, man achter het merk met zijn naam dat o.a. de stretchjeans populariseerde, is op 80-jarige leeftijd na een kort ziekbed overleden.

Fiorucci (1935) opende in 1967 zijn eerste winkel in Milaan, waar hij aanvankelijk hippe producten verkocht uit Carnaby Street in Londen. Al snel zou hij met een eigen merk komen, met het beroemde logo met de twee engelenkopjes. Fiorucci stond borg voor een van de meest kenmerkende en bekende merken in de popcultuur van de jaren 70 en 80. Hij ontwierp strakke spijkerbroeken met bonte kleurencombinaties. Behalve jeans ontwierp Fiorucci bijvoorbeeld ook nylon colberts en shirts met graffiti-teksten en kitscherige illustraties. In reactie op de extreem magere fotomodellen brak hij in de jaren 90 een lans voor voluptueuze mannequins, „koe-vrouwen” noemde hij ze. Hij stond op goede voet met beroemdheden als Andy Warhol, Madonna, Keith Haring en Bianca Jagger. (NRC)