Meer omzet voor TomTom - ‘wereldwijde rage landkaarten’

Tomtom navigatie in een auto. ANP / Lex van Lieshout

TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet behaald van 265 miljoen euro; vijf procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers (pdf).

Navigatiebedrijf TomTom wist het verlies aan consumentenomzet te beperken en behaalde meer inkomsten uit zakelijke diensten en licentieverkopen.

De brutowinst zakte van 37 miljoen naar 28 miljoen euro. De nettowinst viel met 2,5 miljoen euro ruim 70 procent lager uit dan een jaar eerder. TomTom gaat er nog altijd van uit dat de omzet over heel 2015 stijgt tot rond de 1 miljard euro.

Zelfrijdende auto’s

Het laatste halfjaar verdubbelde de beurskoers. Het zijn niet de financiële prestaties die de koerssprong verklaren, schrijft economieredacteur Wouter van Noort vandaag op NRC Q:

“TomTom staat met name in de schijnwerpers door een wereldwijde hype over landkaarten die is ontstaan. Apple, Uber, Microsoft, autofabrikanten, het Chinese Baidu: iedereen wil betere kaarteninformatie hebben. Informatie die TomTom als een van de weinige bedrijven heeft.

Reden voor de rage? Zelfrijdende auto’s. Bedrijven uit allerlei industrieën willen die ontwikkelen. Om auto’s steeds meer autonoom te laten rijden, moeten ze nauwkeuriger weten waar ze zijn. Daarbij komen de landkaarten van pas. De laatste tijd is gebleken dat er maar drie bedrijven beschikken over wereldwijde straatinformatie die bruikbaar is voor autonome auto’s: Google Maps, Nokia’s Here en TomTom.”