Wanneer vraag je om een verhoging?

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Niets zo zenuwslopend als het voorbereiden van een gesprek over loonsverhoging, schrijft Forbes. Zelfs als je zeker weet dat je het verdient. Als je ernaar googelt kom je uit bij handige artikelen die vertellen hoe je het het beste kunt doen. Maar niet over wanneer. Daar deed Forbes onderzoek naar.

Volgens het zakenblad kan het zomaar dat je je baas op een verkeerd moment van de dag treft, waardoor je die verhoging mooi misloopt. Natuurlijk heeft Forbes geen magische formule, maar volgens de geïnterviewde psychologen zijn er richtlijnen als het gaat om het kiezen van het juiste moment. Een selectie uit de tips:

- Een open deur, maar maandagen zijn een no-go: “Blijf weg van de maandag. Die dag hebben de meesten een slecht humeur.”
- In de ochtend hebben mensen een groter moreel besef, concludeert het onderzoek. “Begin dus het beste in de ochtend met een gesprek waarin je goede, eerlijke argumenten gebruikt voor een loonsverhoging.”
- Maar – zeggen de psychologen – vraag het niet té vroeg. Wacht tot je baas zijn koffie heeft gehad. Let er ook op dat je hem of haar niet in zijn routines stoort. “Drinkt hij een paar drankjes tijdens de lunch? Sta hem dan niet in de weg maar begin er pas mee op een ongestoord moment.”
- Vrijdagen zijn goed. Het weekendgevoel zit er in, dus is de kans op een positief gesprek is vrij groot. Vroeg in de middag is volgens de psychologen het beste moment. “Dan begint er licht te schijnen aan het einde van de (werk)tunnel.”

Is 3D-printen het nieuwe muziek streamen?

Hollywood heeft er volgens The Wall Street Journal een vijand bij: 3D-printers. Steeds meer handige types maken merchandise van films na met een 3D-printer. En laat Hollywood daar nou juist zoveel mee verdienen.

Neem Frozen, één van de meest succesvolle animatiefilms van Disney. Vooral de plastic miniatuurpoppetjes van de film verkochten goed. De 3D-ontwerpen waarmee je die zelf kunt maken worden overal online aangeboden, soms zelf voor niets. Zo zijn er ook talloze andere filmfiguren als 3D-ontwerp te vinden. De prijzen voor het zelf ontwerpen kelderen en de onderdelen die je nodig hebt zijn steeds gemakkelijker te krijgen. Verwacht wordt dat er dit jaar ongeveer 217.000 3D-printers besteld worden. Meer dan twee keer zoveel als vorig jaar. Dat aantal zou vanaf nu ieder jaar verdubbelen.

Disney, Paramount Pictures, Warner Bros en Viacom lijken niet goed te weten wat ze met deze trend moeten. Ze willen niet in dezelfde val trappen als de muziekindustrie, die fans aanklaagde voor het online delen van nummers. Volgens The Wall Street Journal is het lastig te bepalen wie je in het geval van 3D-printen zou moeten aanklagen. Voorlopig probeert Disney de 3D-fanaten een stapje voor te zijn door tenminste als eerste de ontwerpen aan te bieden, nog voordat de film uit is.

De geheime spreadsheet van Google

Geen enkel bedrijf is blij als werknemers informatie over hun salaris delen. Maar het is in de VS illegaal om dat tegen te gaan. Toch heeft Google dat gedaan, schrijft Quartz.

Erica Baker, een voormalig werknemer van Google, onthulde via Twitter dat ze een spreadsheet met salarisinfo bijhield. Samen met collega’s noteerde ze wat ze verdiende. De spreadsheet werd intern gedeeld en uiteindelijk gebruikten werknemers de informatie tijdens salarisonderhandelingen. Daar maakte Baker zich bij het management niet bepaald geliefd mee.

Collega’s van Baker wilde haar als blijk van waardering ‘peer bonuses’ geven. Met dit systeem kunnen collega’s elkaar een bedrag van 150 dollar cadeau doen. De manager van Baker zag dat niet zitten. Zonder overleg weigerde ze de bonussen die voor Baker bedoeld waren. Ook wilde één van de executives niet meer met haar samenwerken. Baker werkt inmiddels ergens anders, maar de spreadsheet met salarissen gaat nog steeds rond bij Google. Het techbedrijf weigerde commentaar te geven op de situatie.