Herhaling is geen herhaling maar een ‘tweedekans-uitzending’

Flodder, de meest herhaalde serie.

Tweederde van de tv-programma’s van de drie grote omroepen bestaat deze zomer uit herhalingen. Dat blijkt uit een meting van deze krant van één televisieweek. De drie grote zenders NPO 1, RTL 4 en SBS 6 zenden de minste herhalingen uit (eenderde). De zes kleine zenders van SBS en RTL daarentegen zijn vrijwel volledig gevuld met herhalingen.

Frans Klein, directeur televisie van publieke omroep NPO: „Ik noem het geen herhalingen, het zijn tweedekans-uitzendingen: we kijken welke pareltjes uit de schatkamer van NPO het verdienen om een nieuw publiek te bereiken.”

De zomerherhaling noemt Klein „verstandig omgaan met de tijd van de kijker en verstandig omgaan met geld”. In de zomer kijken veel minder mensen televisie – gemiddeld 2,5 miljoen per avond, tegen 3,2 miljoen in de andere maanden – en als ze kijken, dan beginnen ze pas rond tien uur ’s avonds. Dus kun je nieuwe programma’s beter in de dicht bekeken maanden uitzenden. Klein: „Ik geloof ook niet dat we meer kijkers zouden trekken als we nu alleen nieuwe programma’s zouden uitzenden.”

Klein beschouwt herhalen als een manier om te bezuinigen. Althans, hij wil bezuinigen in de zomer om in de winter meer geld te kunnen steken in nieuwe programma’s.

Volgens de NPO kost een zomerweek de helft (3,5 miljoen euro) van wat een week in een ander jaargetijde (7 miljoen) kost . De omroep wijst er wel op dat dit anders is in jaren met grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen en het WK en EK voetbal: verse, dure uitzendingen die veel ruimte innemen.

De NPO is de meest succesrijke herhaalzender: acht van de tien programma’s in de herhalingtoptien zijn van NPO 1. Droomhuis gezocht trekt in de herhaling rustig weer anderhalf miljoen kijkers.